onsdag 29 december 2010

Illustrationer

Det känns inte som dagarna blir ljusare. Jag tänkte idag  "när såg jag solen senast?"

Ni får därför vänta med bilder på veckans tygfynd. Jag hade även tänkt visa lite fler av dom bokmärken som jag fyndad innan jul. Jag har ingen aning om dom är värda så jag får nog kontakta Stockholms Auktionsverk. Dom har alltid varit sjyssta och hjälpt mig när jag "kört fast" eller av ren nyfikenhet vill få mer information om något fynd. År 2002 var jag mellan två jobb ca. 6 månader och jag njöt verkligen av den ledigheten och tillbringade varje vecka med att besöka Stockholms Auktionsverk och titta på alla vackra saker.

Då hade inte mitt intresse för textilier börjat men jag kan nog säga att det var nog där det började för jag ropad in två stora papperskassar fyllda med textilier från 50 - 60 talet. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag hämtade textilierna "vad sjutton ska jag nu göra med alla dessa tyger". Jag sålde dom på Tradera men det var för många år sedan räknat från nu.

Det första jag sålde på Tradera var ett salt och pepparkar från 50 talet. Två pingviner som var namnade med "Salty och Peppy" (125 kr).

I väntan på ljuset så vill jag bjuda på lite sommarminnen.

I somras hittade jag ett sånghäfte på bakluckeloppis " Nu sjunger vi igen". Jag kunde inte låta bli att köpa häftet (5 kr) när jag såg illustrationerna som Owe Gustafsson gjort. Se så fina  :)

Kort info om Owe.
Owe Gustafson är född 1940 i Eskilstuna och bosatt i Stockholm sedan tiden på konstfack 1959-64. Han är författare, konstnär och illustratör med ett flertal utställningar bakom sig, bl a i Paris, New York och Tokyo.
Mest känd är han för animationerna till TV-klassikern "Fem myror är fler än fyra elefanter" som hade premiär i svensk TV 1973. Flera generationer barn har lärt sig att läsa och räkna med hjälp av programserien som numera fått kultstatus.
Efter inspelningarna av "Fem myror är fler än fyra elefanter" ansågs inte originalbilderna vara värda att sparas åt eftervärlden. Därför slängdes allt material utom ca 50 filmceller och 30 skisser som Owe behöll som ett minne från programserien. Vid ett tidigare tillfälle såldes 40 av filmcellerna på en utställning. Nu ställs de kvarvarande originalen ut på Seriegalleriet, tillsammans med ett urval av Owes bokillustrationer

Den 15 jan - 16 feb 2011 har Owe utställning på Seriegalleriet på
S:t Paulsgatan 14, 118 46 Stockholm, T- bana Slussen



























































































1 kommentar:

  1. Vad trevligt, den måste jag se. Gott Nytt År, Brittmari

    SvaraRadera