måndag 20 december 2010

Marimekko på väggen.

I går var jag bjuden på lunch hos en god vän som i somras bad mig om inredningstips
inför en kommande renovering.Vi träffades i början av Augusti och styrde kosan till Marimekkobutiken på Norrmalmstorg.

Vi letade efter en passande tapet som skulle sättas upp som en fondvägg i köket. Den tapet som var vackrast och som vi valde blev den klassiska "Unniko" av Maija Isola. Världens mest kända blomma tror jag. Jag personligen är rätt så trött på "Unniko" men i dom här färgerna är mönstret som på nytt, så fräsch som våren. Ja, när jag såg på väggen igår mitt i kalla vintern så slog det mig att jag kände våren.

Lägenheten hade förvandlats till en ljus och vacker våning efter att väggar hade tagits bort och flyttats. Vitt är basfärgen. En fin detalj är det runda fönstret i hallen. Allt är ju ännu inte klart det saknas bl.a spisfläkt och nytt kakel. I vardagsummet ska jag spänna upp ett stort Marimekkotyg på en träram som kommer att bli en läcker tavla ovanför soffan (tyget är ett av mina absoluta favoriter KAIVO). Bild kommer vid senare tillfälle.

Kul är att  mina dörrknoppar i brunt glas från Lindshammar 60 tal som jag hade som förslag till köksskåpen gillades. Dom passade riktigt bra. Nu lite bilder så ni kan se för er själva.








































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar