söndag 30 januari 2011

allt i hemmet 8 Augusti 1970

Hej!
Har nu fått en ny sändning prylar och underbara 50 - 60 tals skor i orginalkartonger, muffar, mössor, klädmönster, kobratelefon, kjol, en underbar 50 - 60 tals klänning och mycket mer. Jag har jobb i en vecka till  :) Det fanns även en kartong med tidningar från 70 talet "allt i hemmet". Underbara människor som samlar på alla dessa saker, vilket historievärde och nostalgitripp. Ni kommer framöver få lite "det bästa ur utgåvorna".

Inslagets rubrik lyder:

"MÖNSTER GÖR TRÖTTA RUM GLADA:
De nya textilierna kräver att få dominera - men i gengäld ger de gratis hjälp med rummets hela färgsättning"

MATRUMMET

Väggarna är klädda med tyget
 "Granateblomma"
från NK





















Kicki Mattsson "Lapptäcke"




















Birgitta Hahn, " Vattnet" KF






















KONTORET OCH MYSHÖRNA


Det häftiga tyget med i grönt och gult är designat av
fantastiska Viola Gråsten för KF. Den vit - svarta längden i
mitten är designad av Rolf Åkesson "Chiffer"

































Tom Hedqvist





















Birgitta Hahn, "Vågen" KF






ETT SKÅP BLIR TVÄTTRUM






















Chiqui Mattson "Rondo" Wäfveribolaget i Borås.
Designern själv med på bilden

8 kommentarer:

  1. Wow, vilka härliga tyger! Riktig nostalgikänsla!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är dom häftiga. Kul när man hittar tyger i gamla tidningar för oftast så får man också veta vem som designat. Viola Gråstens gröna tyg hade jag "inte sett tidigare och det röda tyget som dom klätt in väggen med "Granateblomma" från NK har jag i blått.

    SvaraRadera
  3. Ja, detta är verkligen kul.

    SvaraRadera
  4. Det är kul att titta i dom här tidningarna för dom hade lite roliga lösningar på att inreda och färg var dom inte rädda för :)

    SvaraRadera
  5. Hade liknande tidning funnits idag vore jag prenumerant...

    SvaraRadera
  6. Ja, Ellie jag med! Dom här numren jag har och jag har många kommer jag att sälja på min hemsida snart. Men det kommer mer bilder som jag kommer att lägga ut här...

    SvaraRadera
  7. På en loppis här i linköping var det en gammal tant som skänkte alla sina nummer av allt i hemmet! Hon hade i alla nummer ifrån 50-talet till 80-tal. Gissa om jag köpte alla 60- och 70-tals nummer jag fick vantarna på!! På vårat bibliotek finns också ett tidningsarkiv med alla heminrednings tidningar ifrån alla årtal :)

    SvaraRadera
  8. Hej Simon,underbart med arkivet en skatt. Vilket fynd och tur du hade som fick alla tidningarna från 60 och 70 talet. Det är många underbara bilder och jag håller på att titta igenom alla nr jag har här hemma nu och dokumenterar med min kamera.

    SvaraRadera