lördag 29 januari 2011

Astrid Sampe

Jag har under en tid läst olika böcker om design och textilier från 50 talet fram till 80 talet. Den person som återkommande dyker upp är Astrid Sampe född i Stockholm 1909.

Astrid Sampe blev 1936 chef för NK:s nystartade textilkammare.

Hon blev en legendarisk ledargestalt inom Svensk textilindustri och en eldsjäl, inspiratör med fingertoppkänsla. Hon lyckades knyta kontakter med betydelserika och högt uppsatta män över hela världen.

Hon var den som införde royalties till textilkonstnärerna.

Hon drog igång projektet "Signerad textil" som lanserades på NK 1954 och knöt till sig många välkända namn till kollektionen som bl.a. Sven Markelius, Viola Gråsten, Olle Bonniér, Karl Axel Pehrson m.fl. Kollektionen skulle framhäva formgivaren bakom det textila mönstret.

Arne Jacobsen och Stig Lindberg knöt hon också till sig.

Hennes motto ska ha varit "Ordning är frihet" och hon ska ha sagt en gång: "Men jag måste tillstå att besvärligheterna i början snarare stimulerade mig".

Astrid var en kvinna som "brann" för det hon sysslade med och jobbade på NK:s textilkammare fram till sin pension 1971.

År 2002 lämnade hon oss men hennes mönster lever för alltid kvar i våra hem. De flesta känner väl igen textilierna nedan.


Svampskogen. Design Astid Sampe





















Thermidor. Design Astird Sampe















Kryddhyllan. Design Astrid Sampe

4 kommentarer:

  1. Det är så kul att du skriver om henne och visar så vackra tyger. Brittmari

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det Brittmari. Jag är full med beundran för denna kraftkvinna som med all säkerhet betydde mycket för textilkonstnärerna under många årtionden.

    Jag tror att Astrid vågade se,lyssna och ta in då andra blundade, slog dövörat till och avfärdade möjligheterna. Mycket handlar om seendet, lyssnandet och framför allt mod.

    Inez Svensson är ju en annan som också är värd några rader :)

    Ha en jättefin dag Brittmari!

    Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, så fina tyger. Jag har sytt en kudde av Svampskogen-tyget och gett bort.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Ja, Gila jag önskade jag hade alla, bilderna är tyvärr lånade :). Vilken underbar present och vad glad den personen måste ha blivit som fick den kudden. Trevlig söndag till dig med! Maria

    SvaraRadera