fredag 21 januari 2011

Ett besök på Marimekko

Igår efter jobbet åkte jag ner till Marimekkobutiken på Norrmalmstorg. Den är min absoluta favoritbutik.
När jag kliver in i butiken är det som tiden står stilla (nu gör den ju inte det utan den går alldeles för fort) och vilken färgkick. Helt makalöst och personalen som jag skrev om på Facebook dom tar hand om dig som om du vore "en i familjen" och dom gör alltid det där lilla extra. Marimekko firar 60 år i år och mycket skojsigt kommer att hända i butiken.

När jag står i butiken får jag ett tråkigt samtal som gör att jag naturligtvis i nästa ögonblick som för att glömma köper en underbar tunika som kostade alldeles för mycket. Mimmi min favoritexpedit (hon är som ett lexikon i vintage marimekko tyger) Hon älskar det lika mycket som jag kanske lite till :) jag visar henne en publikation som jag köpte billigt på Tradera som Marimekko gav ut på 60 talet som hon naturligtvis finner intressant. När hon bläddrat en stund och tittat på bilderna säger hon plötsligt du ska få något av mig när du kommer till kassan. När jag kommer för att betala min dyra tunika och två tyglängder så ger hon mig en bok + lite annat. Boken handlar om Marimekko och visar bilder från fabriken idag och hur tygerna trycks m.m. Jag blir mållös en lång stund och glädjetårarna bränner i ögonvrån och jag känner en sådan oerhörd tacksamhet till denna underbara Mimmi.

Hon behövde inte ha gett mig någonting men det är det här som är det unika med Marimekko och Mimmi och dom andra i personalen i butiken på Norrmalmstorg...dom gör det där extra. Det gjorde dom även i Helsingfors när jag var där och handlade så det ligger väl i affärsidén från grunden...Läs gärna mitt tidigare inlägg om Marimekko från den publikation jag igår visade Mimmi.

Marimekko har nu 30 % rabatt på möbeltyger, textilier, vaxdukar och mycket annat fint.

Det här blev inhandlat:


Mönstret av Maija Isola 60 tal. Modellen
är 60 tal. Marimekko kommer med många
modeller under våren i 60 - 70 tals stil. Jag
gillar de modellerna så det blir väl en hel del
besök dit under våren.
























Ett favoritmotiv från Marimekko "MELOONI" Design
Maija Isola från 1963. Det här är ett nytryck och ska bli
en tygtavla.

















Design Maija Isola "TUHAT YÖTÄ" från 1966.
Det här är ett nytryck och ska säljas på Prylodesign.


















5 kommentarer:

  1. Vilka "fynd". Så snyggt. Vet du hur länge rean är?

    SvaraRadera
  2. Så fina saker! Själv var jag i Helsingfors förra vintern med jobbet. Passade på att besöka en Marimekkobutik, Visst blir man upp-piggad!!!! Så mycket fina saker! Jag ville ha allt!
    Undras om det är rea i vår lilla Marimekkobutik här i Helsingborg.....?

    SvaraRadera
  3. Brittmarie, jag trot att expeditetn sa on el to.

    Lilla Anka, jag man vill ha allt:) Din butik borde ju också ha rea

    SvaraRadera
  4. Oj oj så fint! Jag har två Marimekko väskor och ett vintage Kaivo tyg.

    SvaraRadera
  5. Gila: Kaivo är fantastiskt vackert. Jag köper sällan nytryck men det är svårare och svårare att hitta orginaltyg så då får det bli nytt :)

    SvaraRadera