lördag 1 januari 2011

Svensk Form - Internationell Design

Hej på det nya året!

En god vän till mig snappade snabbt upp mitt stora sug på designböcker. När vi sågs i
veckan så hade han den här boken fint inslagen som gåva till mig. Jag blev glatt överraskad och väldigt glad.

Generösare person än honom har jag aldrig träffat och det gäller i det mesta han tar sig för. Fint att ha en sådan vän. :)  Nåja, nu ska ni få ett litet smakprov på  bokens innehåll.

Författare: Hedvig Hedqvist





















Gunnar Cyrén gör POP-glaset 1966 för
Orrefors. Dessa glas står högst upp på min
glasönskelistan. Jag har aldrig hittat dom men
visst är dom fantastiska.






















Verner Panton - Panton Chair 1960





















Änder ritade av Ulla Ericsson Åström först för
STOBO i slutet av 50 talet , tio är senade gör
hon en ny lätt omarbetad version för KF
Interiör. Tyget "Svan" dsign Wanja Djanaiett
för Almedahls i slutet av 60 talet. Tillhör ett
av mina favorit tryck.

























Till och med diskborstar kan bli till
en intressant bild om dom placeras
rätt.























Nu ska jag jobba lite med Prylodesign. Jag fick igår äntligen till lite bilder på dom tyger jag fyndade i veckan. Jag visar dom senare under dagen. Ha en fin första dag på det nya året.

4 kommentarer:

  1. Fin bok och trevligt med omtänksamma vänner! De där glasen med randig fot skulle jag kunna slåss för(nästan)!!!!! Så häftiga! Jag har aldrig heller sett dem på riktigt, men de finns säkert i någon gömma hos någon!

    SvaraRadera
  2. Ja, dom är helt fantastiska och det är väl bara att leta vidare och hoppas på att någon tycker att dom är fula och vill sälja dom. Jag har inte ens sett dom på Tradera .

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma om glasen, dom är också högst på min lista, men säg inte det till någon ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha! tyst som musen :) Men hojta till om du är den lycklige att hitta dom först :)

    SvaraRadera