söndag 6 februari 2011

Bruna textilier

Jag gillar olika bruna nyanser i inredning och textilier och gärna i olika mönstrade varianter. För mig är brunt ett lugn, stabilitet och färgen fungerar bra ihop med andra färger. Jag vill visa några bruna favoriter. Det blir några i repris men det kan inte hjälpas.



















 
Marimekko/ Vilikaali  1967

Marimekko/Kaivo 1963

Marimekko/Ananas 1963

Marimekk/Karhunkukka 1964








Carl Larsson









Ulla Ericson-Åström








Det här tyget var det absolut sista jag hittade och
köpte på förra sommarens utomhusloppis. Jag
tycker så mycket om det med fjärillar,flugor,
svampar och härliga blommor i starka färger
på brun botten.










9 kommentarer:

  1. Otroligt så mycket fint du har att visa i din blogg! Jag tittar in nästan varje dag och alltid finns där något roligt att se!
    Hälsn Annica

    SvaraRadera
  2. Himla kul att du tycker det Annica. Det är så kul att få visa textiler och annat. Det känns ibland som om sakerna är "nya" i mitt hem iom att jag tar fram dom och fotograferar och visar dom. Jag tror det blir visning av glas snart :) Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. tänk vad mycket fint det finns.

    SvaraRadera
  4. Ja, Brittmarie och tänk så mycket mer det finns att upptäcka i "den här pryliga" världen. Nästan varje dag upptäcker man något nytt på loppisbesök eller på din och andras bloggar. Ha en riktigt bra dag! Maria

    SvaraRadera
  5. Åhh vad mycket fina tyger du har! Brunt tillhör inte min favoritfärg... men tillsammans med rosa, turkos eller gult kan det bli riktigt fint!

    SvaraRadera
  6. Ja, Lotten håller med brunt tillsammans med andra färger och även mönster blir riktigt fint.

    SvaraRadera
  7. Fint. Riktigt fint!

    SvaraRadera
  8. Vad kul och se att du gillar bruna retro tyger, samma här!
    Har en himla massa hemma.
    Men går du inte på min blogg tror du nog itne att jag älsar de bruna tygerna för där är det just nu väldigt färgsprakande.
    Kul att hitta en likasinnad ;)

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Åh, men jag gillar massa färger med så jag ska kila in på din blogg :)

    SvaraRadera