fredag 18 februari 2011

MARIMEKKOHUSET

I det allra sista numret av alla Allt i Hemmet tidningar som jag bläddrat igenom de senaste veckorna dyker den här artikeln upp ( Nr 4 April 1967)

DET FÖRSTA MARIMEKKOHUSET

"Marimekko har börjat tillverka hus! Än så länge bara ett provhus men snart kommer en hel liten "stad" av Marimekkohus att växa upp i Borgå. Och sedan är det dags för serieproduktion med sikte på världsmarknaden.
Om Marimekko brukar man säga att det inte är ett mode utan ett sätt att leva. Nytänkt, färgstarkt, raffinerat enkel form - det gäller även det nya hus som ritats för Marimekko av arkitekten och professorn Aarno Ruusuvuori i samarbete med en flygplanskonstruktör."

Huset är fabriksbyggt och levereras i fem olika volymer. Hela huset byggs i sektioner fullt färdigt på  fabrik. Sedan monteras de stora "byggbitarna" samman på mycket kort tid ute på den plats där huset skall stå. Huset omfattar 48 kvm bostadsyta, vartill kommer förvaringsutrymmen, entreér etc.


Färgsättningen i huset är dramatisk - blått, rött och gult
har använts utan att exteriören känns splittrad.


















Det här huset på bilden står på Armi Raitas eget lantställe - Bökars.

ARMI RAITA
- Människans största problem är att man antingen är
för ensam eller också omgiven av alltför många andra
människor. Det problemet bör man försöka lösa när
man presenterar dem ett nytt sätt att bygga och bo.




2 kommentarer:

  1. Gott skratt! 48 kvm är ju lite mer än min syverkstad bara...men kan tänka mig att det hade varit underbart att bo så, lite att ta hand om och städa:)Och då får man verkligen begränsa måste ha saker..Det hade jag behövt! Kika på min prylmarknad blogg, men överreagera inte över priserna:))
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Safija! Kul att höra från dig igen och jag har sett att du haft en underbar semester. Jag skulle gärna ha ett Marimekkohus någonstans nära vatten och inbäddat i naturen. Jag kollade på dina priser inget att överreagera på :)go for it!!! Jag ska lägga ut lite tygpaket för jag måste rensa tills jag flyttar. Kram till dig och ha en riktigt härlig helg

    SvaraRadera