lördag 9 april 2011

SVEN FRISTEDT

Jag satt igår i Söderhallarna och pratade inredning och
design med en vän över en kopp kaffe. Vi kom in på
Sven Fristedt för han hade sett ett program  om/med
honom. Sven Fristedt denna fantastiska textilform-
givare och konstnär. Ett av hans mönsterhar i många
år suttit på min vägg i orginal utgåva och några av hans
mönster ligger i mitt tygskåp där min egen samling är
samlad.

Det känns som Sven som  idag är i 70 års åldern har
varit med överrallt där det handlar om Svensk textil-
historia. Han hade ett nära samarbete och ritade
mönster åt Katja of Sweden en av våra mest fram-
gångsrika modeskapare. Först  formgivare och
sedan konstnärlig ledare för Borås Wäferi i 20 år,
och formgivare åt IKEA i 17 år. Han har ritat så
många fantastiska mönster och jag undrar hur
många det blivit under de här åren.

När jag tänker på Sven så är det först och främst
tyget "Glada Blad" som jag ser framför mig. Jag
älskar tyget med sin enkelhet och det känns som
bladen är perfekt placerade.


















Dom här två hänger på min vägg och det är orginaltyger
som jag fyndade på Myrorna för många år sedan.
































 Linje Hemma  BORÅS COTTON SWEDEN
















"ÄPPELVIKEN" Linje Hemma BORÅS COTTON SWEDEN
















      
Detta tyg är så friskt vågat med alla olika
  mönster i ett. Inget jag skulle ha på väggen
men i min tygsamling får den en given plats.


























Molntyg 1978 för Borås Wäfveri


















Jag kommer att fylla på med Svens tyger vart efter jag får
 in dom. Jag har sålt en hel del tyvärr, men jag hittar oftast
nya även om det kan ta tid.

Vem är då Sven Fristedt?
Jag hittade ett litet klipp där man får en liten bild av honom. Se här http://www.designarkiv.se/Film1/SVF00009813/

Visst får man lust att möta denna människa :) En av Sveriges
främsta textila formgivare.

Sven,  du är inte bara bra du är en av dom bästa :)

10 kommentarer:

  1. Linje Hemma har jag inte sett, den tycker jag också om likaså alla de andra. Ja vilken skapare och vad mycket han har gjort genom åren. Bra inlägg,alltid kul att läsa om våra textilformgivare. Brittmari

    SvaraRadera
  2. Det roliga med honom är ju att han som han säger i filmsnutten samlar på en massa små saker och får inspiration och får använding av dom i sitt mönsterskapande tex. klipper ut mönster ut papper m.m. Igår köpte jag hans första tyg han gjorde för Borås Wäferi 1958 "PLEXUS" på Tradera för en bra penning :)

    SvaraRadera
  3. Tack för ett intressant inlägg! Jag är ju fortfarande väldigt "ny" på retrotextil och försöker dra åt mig all info som en svamp! Och du visade en del snygga tyger här som jag helt klart kommer hålla utkik efter. :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade inlägget :) Han har gjort så fantastiskt mycket och jag önskade att det fanns en bok med bara hans mönster och historia.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte forskat så mycket på Sven Fristedt, men glada blad känner jag ju till såklart. Så tack för inlägget! Såg ju nu även att jag har en stor kudde av Sven Fristedt, i det grafiska svart-vita tyget, det tredje från ovan. Fast mitt är tvärtom altså vit-svart :)
    Har du några köpare från utlandet föressten? Har du sålt till Japan? Tänkte bara höra om du har någon erfarenhet av det? :)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har köpare från lite här och där :) men flest från Japan och även Danmark och Norge.

    Japanerna är väldigt bra kunder, betalar på en gång med paypal, trevliga och korrekta.

    SvaraRadera
  7. Skrattar lite nu när jag läser din kommentar om bonaden jag har haft i min hall i ganska många år nu:)

    SvaraRadera
  8. Safija!Ja, men det är väl tur att vi har olika saker på väggarna :) Tänk så enformigt om alla tyckte lika och hade det lika hemma :)

    SvaraRadera
  9. Hej! Fick tips om din blogg via twitter eftersom jag är på jakt efter emaljkoppar. Gillas grotta trodde att du kunde veta var jag kunde få tag på såna.

    Läste då om att du är förtjust i Sven F, det är min farbror och när jag var liten bar jag kläder i hans tyger. Älskade bl à en klänning i ett randigt tyg som jag inte sett sedan. I våras hade han utförsäljning av sitt eget läger och jag höll på att strypa honom långsamt för att han inte sa ngt till mig.

    Mitt absoluta favvomönster är Pomona i brunt o lila.

    Kram
    Anette Rosvall fd Fristedt

    SvaraRadera
  10. Hej Anette! Jättekul att du hör av dig och tänka sig att ha Sven F som farbror då har du haft den stora förmånen att få umgås med vackra mönster många gånger under din uppväxt. Jag är en stor beundrare av hans mönster och har också haft en önskan om att få träffa honom :) när såg en liten filmsnutt med honom i hans studio och han verkade så sympatisk.

    Jag har en del tyger av honom i min samling och planerar att lägga ut mitt senaste av honom snart. Ett av mina favoriter är "Glada Blad" men även Pomona är underbart. Jag förstår om du blev upprörd över att du inte fick reda på utförsäljningen det hade jag också blivit.

    Jag har ju emalj muggar och jag vet inte om jag ska spara alla. Vilka är du intresserad av enfärgade elller med mönster? Jag har dom på bild i inlägget "tre blev fyra" http://prylodesign.blogspot.se/2012/07/tre-blev-fyra.html

    Du kan även mejla mig på info@prylodesign.se

    Ha det så bra! Kram Maria

    SvaraRadera