lördag 9 april 2011

Vi vann

Jag syr med barnen på skolan nästan varje dag och det
är inte enbart för att jag själv tycker att det är så kul och
härligt att hålla på med tyger. Det är barnen som tycker
det är så roligt. Många designar nu sina egna djur och
jag gillar dom lite extra. Det mest fantastiska är att se
dom enkelt fatta pennan och bara rita till en modell och
sedan välja ut ett passande tyg.Dom bara gör!
 Vi har köpt en hel del fina luddiga, djuriska, döskalliga
och plyschiga tyger så det finns massor av kul att välja på.

Det har blivit allt från möss, lemurer, ormar, dockor, ugglor,
delfiner, späckhuggare, anka och snart en liten igelkott på väg.

När AH tyger efterlyste bidrag till deras månadstävling
så skickade jag in en bild på tre av barnens alser och
dom vann första pris på direkten. Bilden finns publicerad
på AH tygers hemsida och barnen är jättestolta och
nu vill även de som inte valt att sy - sy.

Här är de vinnande bidragen :)


















Jag som pedagog har alltid velat att barnen ska ha tillgång
till ytterligare ett "språk" inte bara det som finns skrivet
i böckerna utan även ha tillgång till den rikedom som
sitter i fingrarna och i skapandet.

Barn vågar så mycket bara dom får verktygen...

Ett nytt projekt som jag tänkt sätta igång är att samla
massor av olika kartonger i ett rum släppa in barnen
och dom ska få skapa fritt. Klippa, klistra måla...

7 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter, du skulle finnas på alla skolor.

    SvaraRadera
  2. Tack Brittmari :)Ja, det vore ju drömmen att bara jobba med bild på fm och Prylodesign på em. Skapande + entreprenörskap :) Och varför inte åka runt på olika skolor :) Bild blir nu ett obligatoriskt skolämne nu i nya läroplanen.

    SvaraRadera
  3. Åhhh GILLAR detta jättemycket! Och tar med mig inspirationen till min skola, är också pedagog ju :-)

    SvaraRadera
  4. Använd Gila, använd :) Vad kul är du också pedagog :) Vart någonstans? Jag jobbar på en liten underbar skola (F - 3) på Gärdet.

    SvaraRadera
  5. Så kul, tänk om man fått göra sådär roliga saker i skolan - då hade man frmodligen trivts lite bättre. Fram för mer kreativt skapande i skolan!

    SvaraRadera
  6. Fortsätt så! Det låter så härligt! Jag önskar att mina barn hade dig som pedagog! Jag försöker få dem att inse att det är roligt att göra saker själv trots att allt finns att köpa nuförtiden. Barn älskar att skapa saker själv.

    SvaraRadera
  7. Trillivippa håller med, när jag gick i skolan skulle allt vara på ett vis och gjorde man någonting utanför det så blev det inte uppskattat. Då skulle inte ens flickor få spela gitarr. Känns som stenåldern men det var inte så länge sedan.

    Ulrika, så gulligt av dig :)jag tror att allt färdigt vi ger dom tröttnar dom fort på och behöver hela tiden matas med nytt färdigt för deras krativitet som är natuligt inom dom inte får fritt utlopp. Så ge dina barn lite hammare, spik, bräder, tyg, papper, kartong, lim, sax och färg och se vad kul dom kan hitta på.

    SvaraRadera