fredag 20 maj 2011

En karott och lite till

På min senaste loppisrunda (vilket var för två veckor sedan) så köpte jag lite porslin som jag hade tänkt sälja men karotten är så vacker att den just nu står som prydnad i fönstret och kopparna står i "mina egna saker skåpet" i köket.

Karotten tror jag är från UE/Upsala/Ekeby men stämpeln under är svag så jag behöver nog lite hjälp med vad den kommer ifrån och vem som formgivit den. Jag gav en hundring för den, kanske inte fyndpris men jag ville så gärna ha den själv.

Kaffekopparna, två stycken med trevliga ovala fat är omärkta så även där skulle jag bli glad om någon som vet lite mer om dom kunde berätta var och vem. (10 kr/st)

Önskar alla en härlig helg!






5 kommentarer:

  1. Karotten med lock är ju en "Fyris" av Sven-Erik Skawonius, kolla min blogg och Porslinans blogg så ser du en massa varianter. De finns även i grönt och gult. 100 kr är väl ett fyndpris om den är hel, visst kan man ha tur att hitta dem billigt, men de är inte så jättevanliga ändå.

    Kopparna har jag sett, men är osäker. Troligen inte svenska utan tyska, men annars möjligen Bo Fajans. De brukar dock vara märkta...

    SvaraRadera
  2. Stort Tack Benny. "Fyris" karotten är i fint skick bara en liten, liten glasyrmiss på knoppen på locket. Men som sagt jag ska inte sälja den. Ska kolla din samling och Porslinans.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Så snygg den är och kopparna sen. Är det tyg du har i bakgrunden? Snyggt. Tack för senast så trevligt vi hade det. Kram Brittmari

    SvaraRadera
  4. Åh, Fyris-karotterna är så fina! Tycker att du gjorde ett riktigt kap om den var i så pass bra skick, de flesta jag sett är antingen krackelerade eller har en del nagg.

    SvaraRadera
  5. Brittmari, Stort tack för den jätte trevliga träffen vi hade i onsdags, det blev ju ett så snabbt hejdå. Vi får dricka kaffe i dom här kopparna nästa gång du kommer till mig. Tyget är det engelska tyget jag köpte för ett tag sedan på bakluckeloppis i Norsborg.Hälsa maken! Kram

    Trillivippa, formen är helt outstanding :) Ska kolla in dina. Det konstiga var att många hade varit och pillat på karotten före mig men inte slagit till så jag tänkte att priset kanske var lite högt. Kul!

    SvaraRadera