lördag 11 juni 2011

År 1967

Har idag varit på Täbygalopps bakluckeloppis tillsammans med Kjell och Anita från Värmland och sålt iväg utrensade prylar. Naturligtvis köpte jag mer än jag sålde men det var väntat. Loppis är loppis och jag tycker att det mesta kan vara prutvärt så därför gjorde jag ingen förmögenhet. (inga Prylodesign prylar eller textilier var med)

Det var massor, massor av säljare och stekhett men som alltid kul. Jag trodde inte mina ögon när jag ser en klänning hänga i bakluckan på en bil och snabbt ilade jag dit och säljaren säger att det är en Marimekkoklänning vilket jag anade. I dom gamla Marimekkokläderna står oftast årtalet på etiketten vilket jag tror är ganska så unikt.  Vem som designat vet jag inte riktigt säkrt men jag tror det är Annika Rimala.

Träffade Trillivippa och Randiga tråden. Jättekul att träffa er och nästa gång tar vi en fika ihop :)

Ett orginal 1967, en Marimekko,i perfekt skick
och i en A-linje som inte anpassades enligt givna
perfekta linjer utan i en unik modell till en unik
kvinna. Det bästa av allt den är min :) Mitt bästa
fynd på länge och ibland händer det faktiskt :)


12 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig klänning, supertjusig! Jag hade övervägt att ta mig till Täby imorgon, har akdrig varit där. Men det blir en auktion istället :)

    SvaraRadera
  2. Jag kommer fler gånger , det var ju jättekul det här :)
    Och vilken snygg klänning det är !!!!
    Kjell :)

    SvaraRadera
  3. Ja, LMOF du måste besöka Täby. När jag var där för första gången tänkte jag " oj, vad mycket jag missat i så många år som jag trodde att Täby inte var något" :) Men auktioner är ju jätteroliga! Lycka till hoppas du hittar mycket fint.

    Ja, Kjell hade du bott här så hade du nog varit stammis där som jag :)

    SvaraRadera
  4. Den var riktigt snygg, har sett liknande i gamla Form-tidningar! Ska se om jag hittar bilder när jag lånar nästa omgång från biblioteket till veckan! Jag har flera artiklar med Marimekko från just Form.

    SvaraRadera
  5. Åh, Benny det vore ju underbart om du kunde låna och visa. Jag är ju ett Marimekko freak så det skulle vara av stort värde. Tack!

    SvaraRadera
  6. Ja klänningen är ursnygg. Visst var det kul att träffa er allihopa. Vilken hetta det var.

    SvaraRadera
  7. Ja, visst var det varmt! Tur att Kjell hade med sig tältet :) Vi sa att vi får träffas alla snart igen :)

    SvaraRadera
  8. Ursnygg! Måste också ta mig till Täby någon gång i sommar.

    SvaraRadera
  9. Åhh vad snygg den klänningen var! Vilket kanonfynd!

    SvaraRadera
  10. Riktigt fin! En sån skulle jag vilja sy till mig själv. Undras om man kan få tag i tyget?

    SvaraRadera
  11. Underbar klänning, den får du ha nästa gång vi ses! :) Och jag tycker absolut att vi får styra upp en loppisrunda med fika för alla intresserade bloggare snart!

    SvaraRadera
  12. Gila, klart du måste till Täby :) säg till så kanske vi och fler kan stråla samman.

    Lilla anka, kan vara lite knepigt med Marimekko då dom bara släpper vissa mönster vissa år och jag tror inte det här mönstret fanns med i år. Men jag kan ha fel, kolla på deras hemsida.

    Trillivippa, ja vi kan väl styra upp något i Augusti? så kanske det kan passa så många som möjligt.

    SvaraRadera