onsdag 20 juli 2011

Inez Svensson "Bebop" STOBO textil

I lördags hittade jag ett STOBO tyg formgivet av Inez Svensson år 1954. Det var lite extra att hitta det här tyget pga att jag även samlar på STOBO tyger i och med att det tydligen saknas mönsterarkiv över deras produktion. Det ska enligt boken "Tryckta tyger " (författare Inez Svensson) inte finnas många av tyger som finns arkiverade varken hos konstnärerna eller på museer.



Här på bilden står Inez med den rutiga skissen
som blev mönstret "Bebop". Bakom henne kan
vi även se hennes mönster"stenar" och "Kally".
Det tredje tyget heter "Single strings" av Pierre
Olofsson.


5 kommentarer:

  1. Vad spännande nu när du kommer igång med ditt mönsterarkiv.

    SvaraRadera
  2. ja, visst är det. Mönstret är ju inte min favorit då jag gillar mer liv och färg. Men tyget har för mig ett historiskt värde.

    SvaraRadera
  3. Otroligt snygga färgställningar! Och vem vill inte ha ett tyg som heter Bebop?

    SvaraRadera
  4. Ja, Stobo-tygerna är väldigt fina, har nog skannat in en del ur gamla Form, ska kolla när jag hinner!

    SvaraRadera
  5. Kerstin! Ja färgerna är verkligen lugna och harmoniska matchar ihop och namnet är riktigt bra :)

    Benny, STOBO tygerna är speciella, så intensiva i en kort period i textilhistorien. När du hinner får du gärna mejla dom till mig :) (bra komplement till mitt arkiv)

    SvaraRadera