måndag 25 juli 2011

Jag väljer kärlek

En tanke dyker åter och åter upp inom mig när jag läser och tänker på det oerhört smärtsamma och tragiska som hänt i Norge " Hur kan en människa utveckla så mycket hat? Vad har gått så vansinnigt snett? Ett hat som detta fylls man inte med på några få år, utan hat och utanförskap växer ju mer man fylls på med det och i den miljö man vistas och med vilka människor möter och attityder som man matas med". Ett barn är alltid rent från början och det är så viktigt att vi är noggranna med vad vi som vuxna ger barnen redan från början.

Jag orkar knappt öppna en morgontidning längre för jag möts hela tiden av våld i olika former och det är inte med den känslan i bagaget jag vill möta barnen varje dag. 

I dag tänker jag på Stine Renate Håheims som överlevde massakern och hennes kärleksbudskap: - Om en man kan visa så mycket hat tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans.

Och inte bara nu när sorgen är som störst och starkast utan att vi varje dag måste vi finna kraft att ge kärlek, uppmuntran och glädje.

Jag väljer kärlek...ha en underbar dag!

7 kommentarer:

  1. Såå klokt sagt! Jag väljer kärlek oxå!

    SvaraRadera
  2. Endast kärleken segrar!Ingen kan och får vinna med ondska och hat!

    SvaraRadera
  3. Håller med, det är det enda.

    SvaraRadera
  4. Mycket visa och kloka ord .
    Kan bara hålla med .

    Kjell

    SvaraRadera
  5. Åh vad fint skrivet. Vi är så viktiga för barnen och varandra.

    SvaraRadera