söndag 7 augusti 2011

KASKAD - SIGN ALP + en HOLMEGAARD

I går på Täby galopp bakluckeloppis fick jag oväntat men trevligt ungt sällskap (en fin ung vän från min tidigare arbetsplats och skola). Jag hittade äntligen min första efterlängtade Holmegaard vas (vit) och till min samling se bild.

Jag hittade dessutom två små skålar 50 tal som är signerad under "KASKAD" ALP SWEDEN. Så söta och för 25 kr st så fanns det hos mig ingen tvekan som skulle med hem. Vet någon något mer om skålarna så är jag tacksam för informationen. (underbar dekor)

Holmegaard design Otto Brauer

KASKAD ALP SWEDEN (dom är böjda uppåt på kanterna)


10 kommentarer:

  1. ALP är väl Lidköping Porslinsfabrik.

    SvaraRadera
  2. Ja, ALP är Lidköpings porslinsfabrik. Grattis till fina fynd! Imponerad att du orkar åka ut till Täby så ofta. Jag har bara vara där en gång i sommar.

    SvaraRadera
  3. Tack AL och Gila för info. Någon som vet vem som designat?

    Gila/Maria, det är ju det roligast jag vet och jag måste ju få in nytt till min webbshop. Snart är säsongen över och då blir det betydligt lugnare :) (tror jag ivarjefall)

    SvaraRadera
  4. Så snygga skålar och vasen sen. Tror du att det blir lugnare, det tror inte jag, tänk när du får fart på försäljnungen, då.

    SvaraRadera
  5. Brittmari,ja, du har nog rätt :) Så fort jag fått till det med ny lägenhet ska jag lägga in om ytterligare en dag tjänstledigt. Hoppas vi kan ses snart!

    SvaraRadera
  6. Jag samlade på Kaskad ett tag och det finns ett tiotal delar, mest vaser. Jag försökte ta reda på info om dessa då men ingen verkade veta någonting om serien. Detta fat finns i två färgvarianter - ett där det svarta är utbytt mot blått.

    SvaraRadera
  7. Form55, tack för info. Det verkar vara en vacker liten mystisk serie. Faten har en vacker form och står nu placerade tillsammans på mitt "rökbord" och passar utmärkt där.

    SvaraRadera
  8. En vän till mig har en liten Kaskad-skål. Ska fota vid tillfälle.

    SvaraRadera
  9. Gila, det vore intressant att få se den.

    SvaraRadera
  10. Wow, och jag som tycker att Täby varit så dåligt de sista gångerna jag varit där... Får kanske ge det en ny chans snart, vill ju också hitta såhär fina saker! :)

    SvaraRadera