fredag 19 augusti 2011

Palava 1969

För ett antal år sedan köpte jag ett tyg för en billig penning. Det var en stuvbit och ingen synlig signering i stadkanten men jag har hela tiden haft känslan av att det är ett designtyg.

Kanske kommer ni ihåg den blå Marimekkoklänningen jag visade för några veckor sedan? Jag bläddrade i min bibel från Marimekko,  "Maija Isola, life, art, Marimekko" för att kolla om klänningen var ett  Maija tryck. När jag bläddrat ner till år 1969 ser jag plötsligt tyget och jag känner åter glädjen över att jag med min känslan har känt att det var något extra. Ett orginal och jag tror att det kan vara ett rätt så ovanligt tryck.

Tyget är designat av Maija Isola 1969 och heter Palava och det är ett orginaltyg som nu ligger i min samling.

Tänk vad jag önskat att Marimekko gjort en "vintageutställning på så väl tyger som kläder" under detta 60 års firande här i Stockholm. För en samlare som jag hade det varit fantastiskt  och ovärdeligt. Jag hade naturligtvis med största glädje ställt upp med min samling som bidrag.



7 kommentarer:

  1. Det var kul, tänk vad vi har i gömmorna.

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha mycket vackra skatter i dina gömmor :)

    SvaraRadera
  3. Den där boken du skriver om...var finns den att få tag på...? jag ska till Helsingfors i oktober och tänkte då kolla in lite Marimekko prylar...

    SvaraRadera
  4. åå vilken härlig känsla, roligt att du samlar på dessa tyger :)

    SvaraRadera
  5. Randiga Tråden, ja det är ju fantastiskt och tänk om vi alla här samlade ihop alla textilier och visade upp på ett museum. Men vilket museum skulle rymma allt :)

    Gila, när jag köpte dem för några år sedan på Norrmalmsbutiken så fanns det bara ett eller två ex kvar och i Finland fanns det inge och det skulle inte bli något nytryck. Jag fick köpa ett av butikens ex (underbara som dom är där) Men kolla när du är i Helsingfors kanske finns det nu att köpa på nytt iom 60 års firandet. Boken heter MAIJA ISOLA life, art, marimekko.

    Ja, Sara det är speciellt och du känner nog igen känslan tror jag :)

    SvaraRadera
  6. Hej Maria!
    Blir nog nästa lördag. Imorgon blir det kalas.
    Men jag kanske åker ut en sväng och bara kollar:)

    Ses snart!

    SvaraRadera
  7. Hej Linda!
    Ok, jag kommer ju nästa helg med :)Vi ses då!

    SvaraRadera