onsdag 17 augusti 2011

Tre tyger tre kvinnor

"En av de tre kvinnorna kommer varje måndag förmiddag med famnen full av färska vackra blommor till butiken på Strandvägen"

"Den andra kvinnan är enligt en väninna som hjälpte henne upp med matkassarna till lägenheten på Karlavägen under 70 talet en lite "to much" människa med gäll lite gapig röst och hårt sminkad med starka färger på sina kläder. En människa som syns och vill synas"

Den tredje har jag inte hittat någon liten personlig historia om men vilka fantastiska mattor och mönster hon skapat. Det får väl stå för hennes personlighet. Hon knöts snabbt till NK:s textilkammare av den andra kvinnan för hon visste exakt vilka hon skulle satsa på :)

Tre kvinnor, starka, konstnärliga och stilbildande.

Den första kvinnan är Estrid Ericson, Svensk Tenn den andra kvinnan är Astrid Sampe, NK Textilkammare och den tredje Viola Gråsten.( enligt text se bild för vem som gjort vad)

Här tätt liggandes bredvid varandra :)

Till vänster Viola Gråsten (textilkonstnär) och i mitten
Astrid Sampe (NK textilkammare)och till höger Estrid
Ericson (Svensk Tenn)

9 kommentarer:

  1. Maja på 64 kvadrat17/8/11 20:37

    Fint skrivet, vackra tyger och starka kvinnor-jag gillar också!

    SvaraRadera
  2. Jag dånar! Så snyggt!

    SvaraRadera
  3. Vackra tyger och starka kvinnor, det är inte illa.

    SvaraRadera
  4. Tack! Dom bör uppmärksammas lite då och då för dom var unika för sin tid i ett samhälle då männen styrde det mesta :) Kul att ni gillar inlägget!

    SvaraRadera
  5. Ja, smukke tekstiler og stærke fine kvinder. Jeg synes også godt om Ullas tekstiler, de er oftest signeret Ullas. Du kender dem sikkert:)

    SvaraRadera
  6. Snyggt, tre härliga kvinnor väl värda att uppmärksammas! jag hoppas dyka över en hel massa Gråsten-tyger i Täby på lördag men inser att jag får vara ruskigt snabb om jag ska hinna före dig! ;)

    SvaraRadera
  7. Sophie, ja, visst känner jag till Ullas fina textilier. Jag har några till försäljning på min webbshop www.prylodesign.se

    Trillivippa! japp, det måste du ;)

    Sara, Tack!

    SvaraRadera