lördag 3 september 2011

APIA - Marjatta Seppälä

Jag har en stor textiltavla i mitt vardagsrum och det är "kronan på verket" i det rummet och ett av mina absoluta favorittextilier. Tyget heter APIA och är designat av Marjatta Seppälä för finska Tampella. Men vem var då denna kvinna som skapade detta fantastiska tyg 1973? Jag vet inte men vill veta mer.

Jag som älskar naturen men allt för sällan är där så är denna tavla som ett komplement för den bristvaran.

Om någon har information om vem Marjatta var eller om hon designade fler tyger så tar jag tacksamt emot den.

7 kommentarer:

  1. Som du vet så är jag urusel på vem som gjort vad, men fint är det.
    Jag köpte två olika Metsovaara-tyger häromdagen. Tror jag att det var i alla fall. Är det något du är intresserad av? Går i brunt/gult/orange.

    Ha det bra och tummen upp för kloka beslut som "aldrig mer"!

    SvaraRadera
  2. Maja på 64 kvadrat3/9/11 22:35

    Snyggt! Funderar på en tygvepa över köksbordet, då det ej går att borra i väggen av dunderbetong funderar jag på om det skulle gå att fästa den på något annat vis.

    Lycka till med jobbsökandet!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria! Håll dom till mig det kan absolut var intressant. Jag kan titta förbi på fredag om du kan hålla dom tills dess eller lägg ut dom på FB så kan jag kolla.

    Jag har alltid haft en tydlig gräns för rätt och fel och när den är nådd så går jag och den överträddes i torsdags. Det gäller att inte "boxa" in sig och vara i det negativa :) Finns inga bra energier i det. Ha det bra du med. Aspudden imorgon :)

    SvaraRadera
  4. Maja, är vepan stor köp lister och skruva ihop om den är mindre så har Claes Olsson ramar som du kan köpa till ett ok pris. Blir som en tavla, jättesnyggt.

    SvaraRadera
  5. Tyget är snyggt, jag har likadant. Ses vi idag?

    SvaraRadera
  6. Vi ses idag! Hoppas du fick mitt meddelande på FB och sms :) Ska bli så roligt!

    SvaraRadera
  7. Har haft fullt upp och läste här först nu, men fredag blir toppen!

    Klok som en bok :)
    Aspis fick jag hoppa, men mamman var där och slogs med alla de andra 11.000 människorna. Phu! Inget för mig när det går över mysgränsen och blir hets.

    Ses på fredag! En anledning för mig att åka hem och baka biskotti idag kanske? :)

    SvaraRadera