lördag 10 september 2011

Jo, änglar visst finns dom

Jag satt och bläddrade i en "Allt i Hemmet" igår från 1976 (decembernumret) och hittar ett repotage om änglar. Rubriken på repotaget är som min rubrik på det här inlägget.

"Visste du för resten att i begynnelsen var ängeln en man? Först i våra dagar har ängeln blivit en kvinnlig varelse" står det i början.

Så här har tre av våra mest folkkära fomgivare skildrat änglar.

Dom finns överallt...Har du mött någon? :)

Här en tapet från Duro. Ett tryck av Sven
Fristedt. Hade gärna haft några rullar av
den här till mitt kök fast i en annan färg.



Ett underbart fönsterhänge formgiven av Bertil
Vallien.


En fallen ängel med svarta vingar av Ulrika Vallien för Åfors
glasbruk.

5 kommentarer:

  1. underbart fin tapet :)

    SvaraRadera
  2. Änglar finns ! jag vet !!!
    Barnbarnet ser dom !

    SvaraRadera
  3. Hon är själv ett "änglabarn" så klart hon ser änglar :)

    SvaraRadera
  4. Tapeten är ju urfiin! Jag gillar Margaretha Hennix änglar med bara bröst ;-)
    Jag möter vardagsänglar hela tiden...

    SvaraRadera
  5. Lotten, Ja, Hennix änglar har jag lite av och dom är underbara. Jag träffar dom lite då och då jag med och ibland gnisslar det i vingarna så man hör dom tydligt. Just nu har dom väloljade och på annat håll :)

    SvaraRadera