måndag 3 oktober 2011

Antik&Kuriosa mässan Kista den 2 oktober

Hösten mässa var mindre än den i mars men det fanns mycket fint att titta, sitta och känna på. Jag hann bara strax innanför dörrarna så hade jag köpt en fin plåtburk med fjärillar på.

De följande timmarna letade jag ett orginaltyg från Marimekko och då av den lite ovanligare sorten men hittade ingen. Det är kanske en av anledningarna till att man ska vara där fredag eller lördag för då finns mycket mer att välja på. Men jag köpte fyra gardinlängder från finska Tampella till bra pris. Det är en av anledningarna till att det kan vara bra att gå sista dagen är att då har man kanske chans till bra priser.

Det roliga med mässor är att man lär sig en hel del och så även denna gång.


Jo, så här låg han i en hög av bokmärken. Kommer ni ihåg
"Fablernas värld" en fin nostalgikänsla infann sig. Programmet
var en klar favorit som liten.




Design Sven Fristedt "Viva la rose"




Vackert 50 tals tyg som många retroblogg besökare gillade
så även jag.


Jätteläckert tyg som inte var signerat.  Jag och
säljaren stod och pratade om vem det kunde vara som
designat. De Geer,  Fristedt eller någon annan?
Det är ett tyg av Carl Johan Dee Geer.


Prylgalen och jag hittade helt plötsligt en "FENNO-
SPORT" klänning. Innan i lördags hade jag inte
hört talas om eller sett ett FENNO plagg men
nu börjar vi bli riktigt bekanta. Säljaren tyckte
 att vi hellre skulle köpa plagget än att fotografera
det... vi fick syn på tyger på andra sidan och
skyndade dig :)



Plast och burkar i en härlig mix.



Holmegaard och en Royal Krona. Det visade sig att den oranga
skålen jag köpte billigt på en källarloppis i Karlskoga i somras
är en Holmegaard såg lillasyster på mässan.
Visst är dom vackra.


Underbara glassvampar från Alsterfors


Vaser - Riihimäen - Lasi



Stig Lindberg och de runda är "Rondell" design Britt-Louise
 Sundell.
                                               

Söta teakbord formade som hjärtan.


Fin komposition Iittala
.

Plåtburken med fjärillar som jag köpte.


Made by Tampella for Intair design Susanne Gyorfi "Mete"


9 kommentarer:

  1. De runda kloten är inte Stig Lindberg, fast många handlare tror det. Kommer från serien Rondell av Britt-Louise Sundell.

    SvaraRadera
  2. Maria, så mycket fint, jag får ta igen det till våren. Kram

    SvaraRadera
  3. 50-talstyget är superfint! du köpte det inte? ;) vill ha, vill ha!

    SvaraRadera
  4. Randiga tråden, ja det var mycket fint men det jag letade efter lyste med sin frånvaro men mycket inspirerande dag. Synd att du inte var med. Såg ett tyg och sa till Gila det här hade Randiga tråden köpt så på sätt o vis var du med oss trots allt. Kram

    Maine, det lustiga är att jag inte ens kollade på priset för jag visste inte vad/var jag skulle kunna använda det. Det var verkligen superfint! Dom blå köpte jag för att sälja :)

    SvaraRadera
  5. Mm, man ska vara först och sist på mässor för att hitta det bästa/billigaste, så jag gjorde egentligen helt fel som åkte dit på lördagen. Kanske därför jag hittade så lite? Men men, det kommer ju många fler mässor... :)

    SvaraRadera
  6. Ja, men man vet ju aldrig, men du träffade en hel del retrobloggare istället :) och visst kommer det fler mässor. Snart Retromässan ju :)

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra tyger du fotade, det fanns verkligen allt på mässan, och detta missade jag ;)

    Tänkte även passa på att Retroprylarna ska i fortsättningen endast blogga från den nya adressen, både privata fynd, presenter och nyheter till butiken. Därför vill vi tipsa dig om att ändra vår adres i din blogglista till den nya istället :-)

    http://www.retroprylar.nu/

    SvaraRadera
  8. Retroprylar, det kommer fler mässor och hoppas du kommer då :) Tack då ska jag ändra er adress bums.

    SvaraRadera
  9. Hej Maria!
    vilka härliga bilder från Mässan, tyvärr missade jag den:( Vasen som du har erbjudit köper jag gärna av dig, den är jättefin...vi kan väl mailas jag finns på cinnajohansson@hotmail.com

    SvaraRadera