måndag 31 oktober 2011

En liten familj som följt mig under alla år

Jag minns fortfarande den där mysiga och varma känslan jag hade som barn när jag läste, tittade eller lyssnade till mumintrollen. Förmodligen så skulle dom har små mumintrollen i porslin vara en sak som jag tog med mig om det började brinna.

De fanns där som liten och sedan fick jag ta över dom av min mamma och ibland står dom någonstans för att jag vid ett senare tillfälle hitta dom på ett helt annat ställe. Denna gång låg dom mjukt inlindade i papper i mitt skafferi och  just nu ligger dom ännu mjukare i en av flyttlådorna i köket.

Dom är magiska mina små mumisar. Tyvärr så är mumintrollet skadat och väntar på limning så han finns inte med på bilden. Jag har under många år letat efter ett mumintroll som är helt men ännu inte lyckats hitta honom. Jag tror dom är från ARABIA.

Så här skriver tintti i sin kommentar : Din söta
 mumin-familj är från 1958 och designade av Signe
 Hammarsten-Jansson, Tove Janssons mamma.

14 kommentarer:

  1. Såååååå fina.. hoppas att du hittar ett helt mumintroll.

    SvaraRadera
  2. Din söta mumin-familj är från 1958 och designade av Signe Hammarsten-Jansson, Tove Janssons mamma.

    SvaraRadera
  3. Ja dom är underbara.

    Stort tack till dig tintti för din information det uppskattar jag oerhört mycket.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad söta, jag är också mumintokig!

    SvaraRadera
  5. Åh, men så söta!
    Har bara sett små muminfigurer i plast men de här var ju något helt annat! Ska hålla utkik efter ett mumintroll åt dig och lyckas jag hitta någon av de andra blir det nog ett köp åt mig själv. :)

    SvaraRadera
  6. Åh, så fina de är! Nu måste jag leta fram mina tilltufsade mumintroll som är i trä, läder och textil och visa på min blogg.

    SvaraRadera
  7. Trillivippa, om du håller utkik efter mumintrollet till mig så kikar jag efter dom andra familjemedlemmarna till dig.

    Kerstin, ser fram emot att få se dina mumisar :)

    SvaraRadera
  8. Nu kan du se min muminfamilj från Atelier Fauni här: http://kerstin.kokk.se/?p=11618

    SvaraRadera
  9. Åh, så många godbitar på en och samma gång! Själv har jag "bara" två i serien men hoppas på att de ska bli fler.
    Själv hade jag svårt för mumin när jag var liten men har börjat älska dem i vuxen ålder istället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är så charmiga, och jag har ju alltid tyckt om mina och alltid gillat mumin så att ha dessa betyder mycket men mumintrollet en hel saknar jag som sagt men har inte gett upp med att hitta den,

      Radera
  10. Hejsan....... Too-Ticki säljas, titta på Tradera just nu :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Gisses, tusen tack för tipset ska bevaka den. Too-Ticki saknar jag i samlingen :)

      Radera
  11. I'd say ypur figurines are not the original Finnish ones, but replicas by Bobergs Fajansfabrik.

    SvaraRadera