söndag 6 november 2011

Modern Finnish Textiles

Klänningar

"Illustrationerna i detta avsnitt är begränsade till arbetet i bara ett företag, Marimekko, som har utvecklat en stil i sig själv". så lyder texten i den lilla boken vars titel är Modern Finnish Textiles som jag för några veckor sedan fick av en mycket god vän. Boken är tryckt i Helsingfors 1962.

Alla plaggen skulle jag vilja äga. För mig är designen enkel och utsökt och som ger plats att både andas och leva i.



Mönstret heter Sänki och är designat av Oiva
Toikka och modellen av Annika Reunanen.


Mönstret heter Medal och mönster och design
Vuokko Eskolin-Nurmesniemi


Den här modellen och designen av klänning
är en av mina absoluta favoriter och visst är
det även en av mina stora favoritdesigners som
designat klänningen Vuokko Eskolin-
Nurmesniemi. Har någon den här klänningen
i sin garderob så köper jag den gärna :)


Ulldress designad av Liisa Suvanto

Även denna i ull och designad av Liisa
Suvanto

6 kommentarer:

  1. Ja, det är bara synd att alla bilder inte är i färg. Drömmen är ju att någon ringde eller mejlade och sa du får gärna ta över min garderob med gamla M klänningar :) (minst 7 en för varje dag)

    SvaraRadera
  2. Underbara klänningar!

    SvaraRadera
  3. Ja, Gila visst är dom. Klänning jag köpte igår var lite för spänd men jackan perfekt och ljuvlig så den ska jag behålla.

    SvaraRadera
  4. Vackra, enkla och tidlösa plagg som låter textilen och dess mönster ta plats. Så snygga!
    Och tack för igår, det var jättekul att träffa dig igen! :)

    SvaraRadera
  5. Trillivippa, ja, precis så är det. Stort Tack själv för igår det var jättekul att träffa dig igen med! :)

    SvaraRadera