fredag 11 november 2011

Tyg 3 - MARIMEKKO x 3

Gila  och jag strålade samman på slutet av första rundan innan vi tillsammans med dom andra Porslinan och Magania skulle ta en fika. När vi går där så tittat jag åt vänster ner i en kasse ser jag något välbekant mönster som sticker upp och ilar fram och Gila har även hon vid det här laget sett vad det handlar om. Ja, just det Marimekko. Jag fiskar upp inte bara en längd utan tre stycken och frågar vad säljaren vill ha för tyget/tygerna och hon säger 20 kr. Jag tittar upp och frågar 20 kr för alla eller 20 kr styck och hon säger 20 kr för alla och lägger till att de kommer ifrån hennes mamma hem och att det är gamla tyger från 1972 (som om det inte var något bra med det) och det är ju det som är det underbara att det är orginaltyger från 1972.

Det är kanske inte mitt favoritmönster och färg men det är orginal och en längd finns nu i samlingen och de andra två ska gå till försäljning.

Design: KATSUJI WAKISAKA  "NEKKU" // MARIMEKKO OY SUOMI FINLAND 1972

4 kommentarer:

  1. Det där har jag i grönt, lite kul.

    SvaraRadera
  2. Underbart Maria! Hoppas vi ses imorgon på retromässan!

    SvaraRadera
  3. Randiga tråden, du kan väl visa din i grönt :) Synd att du inte kan komma till Retromässan.

    Gila, japp vi ses i morgon, kul, kul! :)

    SvaraRadera
  4. Du hade verkligen tur med priset - vilka fynd!

    SvaraRadera