fredag 30 december 2011

FEM I TOPP ÅR 2011

Den sista bloggutmaningen för i år står form55  för "årets fem bästa köp". En kul utmaning då jag fått tänka till vilka fem jag ska välja ut av alla dom saker som fått min puls att slå lite extra under det här året.

Nr 1 Det runda köksbordet "Tulip" design  Eero Saarinen (Knoll international USA) Formgivet 1956.



2. Under november månad köpte jag det här orginaltyget från MARIMEKKO. Design Maija Isola och tyget heter "VILLIKAALI" från år 1967. Om man ska lita på Google översättning så betyder det "Vild grönkål. Det ska bli en stor tygtavla över mitt nya sideboard och kuddar till soffan.



3. I somras hittade jag min första Holmegardvas (Täby bakluckeloppis)



4. Klänningen som gjorde succé och som drog blickarna till sig. En Annika Rimala klänning/tunika från finska MARIMEKKO från 1967 som fick mig att nästan tappa andan när jag såg den hänga på bakluckan av en bil på Täby bakluckeloppis.


5. Jag hittade salt och pepparkaren på bakluckeloppisen i Täby och två "Socker och  Salt" på TID & RUM i Årsta och de två övriga två kom med en leverans prylar. Figgjo  NORWAY, Turi design och serien heter "Folklore".





Jag ser tillbaka på året som snart ska avslutas och inser att 2011 var ett fantastiskt år på många sätt. Jag är oerhört glad över att träffat så många nya människor via den här bloggen "ni är alla fantastiska" och jag hoppas att vi blir fler och fler som ses i olika sammanhang.

Stort tack till alla er som under året hjälp mig i olika sammanhang - ni är ädelstenar i ett band runt mitt hjärta.

Efter 3,5 år med dubbla hyror och räntor som skulle betalas varje månad har jag fått lära mig något som hos mig tidigare varit en bristvara  "tålamod" och till slut löste det sig. Nu bor jag på ny adress, ny stadsdel och i en lägenhet jag bara kunnat drömma om.

Tack Micha för att du ställde upp och fotograferade med din självklarhet, närvaro och klokhet och att du alltid får fram skrattet, glädjen och kreativiteten inom mig. Jag ser fram emot ett nytt år med färgfyllda tagningar.

Jag önskar alla er bloggare och läsare ett Gott Nytt År! Jag hoppas ni hänger med in i ett nytt år och tillsammans fyller vi det med färg, skön design och funktion

15 kommentarer:

  1. Tack för ett härligt "loppis år " till en härlig och skön tjej som du är :)
    Nu ser vi fram mot ett roligt och härligt Nytt År !
    Gott Nytt År !!! :):)
    Inköparn :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiska fynd och fina bilder! Salt och pepparkaren fyndade jag också i år och de är ett av mina starkaste barndomsminnen där de stod på min farmors köksbord.

    Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  3. Bästa året och allt gott önskar jag dig!

    Kul att Turi Design hamnade på topp 5 :)

    SvaraRadera
  4. Tackdetsamma Maria, vilka underbara fynd och bilder, jag tycker om alltihopa. GOTT NYTT ÅR. Kram Brittmari

    SvaraRadera
  5. Oj så mycket fint, vilket fyndarår du haft! :) Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. mycket fint ja, men det absolut finaste är hela kombon med köksbordet, stolarna och textilen. supersnyggt! * Gott Nytt År * önskar jag dig! kram!

    SvaraRadera
  7. Gott nytt! Mycket fina sakar önskar dig allt gott!

    SvaraRadera
  8. Underbara fynd i färger som gör en lycklig! "Kål"-tyget är ju helt underbart!
    Jag är också så glad över alla underbara människor som jag fått chansen att träffa tack vare bloggen - here's to many more 2012! :)

    SvaraRadera
  9. Gott nytt år Maria! Hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera
  10. Tacka alla ni, uppskattar så era fina inlägg och jag hoppas att vi ses snart! Ett extra Gott Nytt År till er med kramar.

    SvaraRadera
  11. Jag kan bara dregla över dina fynd, och kanske lite extra över den där klänningen :)

    Är så himla glad i tyget jag köpte av dig! Gott nytt fyndår för 2012!

    SvaraRadera
  12. Kan bara säga;Tack för att du finns,Maria! Önskar dej all lycka och framgång under 2012.Kram från mamma.

    SvaraRadera
  13. Jenny, och jag är extra glad att du köpte tavlan för nu sitter det uppe på väggen och det är ett tryck att drömma sig bort i :) Gott Nytt År till dig med :)

    Tack gulliga fina mamma kan bara säga det samma! Kramar

    SvaraRadera
  14. Ett riktigt Gott Nytt År till dig med! Hoppas att du fortsätter fynda under 2012 oxå ;-)

    SvaraRadera
  15. Vasen. Vilken karamell! Verkligen superläcker och just en sån jag själv önskade jag kunde hitta. GRATTIS!

    SvaraRadera