onsdag 11 januari 2012

Carl Johan De Geer




Det är mycket filmaren, konstnären och författaren Carl Johan De Geer hunnit med under sitt långa konstnärsskap. Tillsammans med Håkan Alexandersson skapade Carl Johan De Geer  t.ex. TV-klassikern Tårtan och startade även tidskriften PUSS 1968. Han finns representerad på en rad museum tex. Moderna museét i Stockholm. Han var också en av dom från början tio i 10 GRUPPEN.

Jag hade velat varit med i hans egna tryckeri "Fontessa" på 60 talet där han tryckte färgstarka och storskaliga mönster av älgar, ananasar, palmer, kräldjur m.m.. Han ritade även mönster till Katja of Sweden.

I boken Tryckta tyger ska CJDG fått frågan av författaren Inez Svensson om varför han inte fortsatte trycka mönster och tyger och han ska ha svarat " När jag blir sjuttio kanske jag tar opp det igen"

Hög tid för honom att sätta igång igen kan jag tycka :)

Jag är blev extra glad när jag i kartongen hittade två tyger designade av honom och jag vill nu visa dom för er.

ANANAS - STUDIO DOMUS

PALM - STUDIO DOMUS

Carl Johan De Geers mönster "Ängelens bild"
Katja of Sweden plagg. Bild tagen ur boken
Tryckta tyger skriven av  Inez Svensson.

5 kommentarer:

  1. Klänningen på sista bilden är ju riktigt snygg!

    SvaraRadera
  2. Ja, Hanna den är fantastisk en av dom finaste plaggen från den här tiden. Att hitta en sådan här klänning till mig själv vore att få en dröm uppfylld. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka att få packa upp dina kartonger, ja det är på tiden nu att han börjar igen.

    SvaraRadera
  4. Vilket läsvärt inlägg. Idag var jag på emmaus och hittade en stuvbit från Almedahls för 40 kr. Måste säga att bl.a. Din blogg fått mig mer intresserad av att leta efter textilier :)

    SvaraRadera
  5. Vad kul Jenny! Det är alltid kul när man kan inspirera andra :)

    SvaraRadera