torsdag 9 februari 2012

Högsta prio är textilier

Det är textilier och mönster som är min stora inspiration i allt som jag gör och som finns runt om kring mig. När jag träffar människor som har samma intresse som jag så står tiden verkligen stilla och vi befinner oss i något som jag kallar ett"tyglandskap". Flera timmar kan ha pyst iväg och jag antar att det är det som man kan kalla ett riktigt "tygfrosseri". Det gör en gott, riktigt gott :)

I lördags på Megaloppisen i Solnahallen var inget undantag i tygfrosseri, det fanns det väldigt mycket tyger, inga till riktiga fyndpriser men en del säljare hade helt ok priser så naturligtvis kom jag hem med en hög.

Klänningen som jag köpte har ni redan sett i ett tidigare inlägg så nu är det dax för en visning av tyginköpen jag gjorde i lördags.

Ett påslakan + örngott från 70 talet i orginal-
förpackning åkte snabbt ner i vagnen.

Härliga frottetyger i nyskick köpte jag hos Linda/Prylgalen.

En gul gardinkappa med söta små blommor och prickar.

4 meter av detta tyg - visst! och  ner i vagnen.

Vackert mönster på en textiltavla i linne.

En ULLAS

Gardinlängder

Härlig lång längd med små blommor i klara färger.

Design Märta-Lena Bjerhagen "Pompeja" Borås Cotton

Brun bottenfärg med oranga stora cirklar och gula mindre.
Färgerna är inte riktigt som dom är på den här bilden.


Lite trikå kvalitet på den här söta tygbiten.

Och en vad jag tycker ganska så kul gardinkappa där man
format tyget och kanten efter de stora ringarna.

 Två längder  Marjatta Metsovaara får avsluta visningen.

21 kommentarer:

  1. Sikke nogle dejlige textiler.
    Den gardinkappe er da for vild! Den ville jeg også have købt, næsten uanset prisen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Junett, den är väldigt fin :)

      Radera
  2. Ett tyglansdskap, var träffande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tråden, tänk när vi tar fram tygerna, det är mönster av blommor,hus,människor och mycket mer av det som finns i ett lanskap. Men det är ett mjukt och färgstarkt lanskap där vi inte kan gå vilse bara njuta :)Jag skulle kunna tänka mig att ha "tygkvällar" där vi nördar valde ut ett visst antal tyger och träffades med och runt tygerna.

      Radera
  3. Så vackra mönster, tänk att få in dessa i sitt hem :)
    Läste precis ditt vykort i nya Retro

    SvaraRadera
  4. Ja, Prylen det låter underbart från Tråden.

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara tyger du köpte! Det där trikåtyget var ju ursött... du måste sy dig en mössa av det ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotten, vilken strålande idé :) Den biten spar jag!

      Radera
  6. Metsovaaras-åh det är så fint! Jag har haft en liten bit i lila, är detta blått? Hojta om du vill sälja:)

    SvaraRadera
  7. Nusse de ska säljas och de är blå. Jag meddelar dig när jag bestämt pris :)

    SvaraRadera
  8. Oj vilka fina fynd! Grattis!

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga frottétyger! Och sista pensétyget var fint också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kerstin frottetygerna är så nya och fina att det blir svårt att släppa dom :)

      Radera
  10. Ni är ganska charmiga med ert tygnördande tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är vi Maria :))))

      Radera
  11. Härliga textilier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gila! Vi måste nog ha lite tygfest snart. I helgen får jag hyller m.m. uppsatta så inom snar framtid lite blir det ordning här :)

      Radera
  12. Detta gillade jag: Design Märta-Lena Bjerhagen "Pompeja" Borås Cotton........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå det Erica det:)

      Radera