lördag 25 februari 2012

Tema: Ljusstakar

Så var det dax för en utmaning bland oss retrobloggare igen och den här gången är det tema:ljusstakar.

Jag visar alla som jag  har står framme hemma hos mig och sista bilden är på mina personliga favoriter. En del av ljusstakarna flyttar runt lite då och då och försöker boa in sig men inte riktigt kvalar in medans andra har sin givna plats.

Tre färgklickar som just nu är placerad i sov-
rummet på höga byrån. Tunt glas. För mig
okänd tillverkare och design

Jordgubbarna syns mer än ljusstakarn. En gul
och en röd från SEA och designen står Renate
Stock för.

Karl Holmberg AB. Teak och glas. Ingen
favorit och kanske åker den snart in i ett
skåp eller så passar den bra på balkongen
till våren.

Tre små fugor i rökfärgat glas, design Sven
Palmqvist för Orrefors glasbruk.

Visat den här tidigare men den tål att ta en titt
på igen. Önskar jag hade fler i olika storlekar.
lasi riihimaki inte helt säker men designen
tror jag Nanny Still gjort. Rätta mig om jag
är på villovägar.


Vad gör lingon och sillburkarna här när temat
ljusstakar undrar kanske någon. Jag använder
burkarna som ljusstakar. Skruf glasbruk.

Träljusstakar i fint orginalskick.

Är osäker om dom här två är gamla men oavsett så har dom
sin bestämda plats i köket.

Fyra Eternell från Orrefors glasbruk. Design
Owe Elvén
Mina ögonstenar, Royal krona och som har sin
självklara plats på köksbordet.

12 kommentarer:

  1. Eternell och Royal Krona, samt de tre röda är finast, tycker jag! Och träsljusstakarna förstås. :)

    SvaraRadera
  2. De på första bilden tror jag att de är från Alsterfors.

    SvaraRadera
  3. Allt är så vackert Maria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tråden och speciellt när man tänder dom och då finns inget vackrare än Royal krona.

      Radera
  4. Orrefors Eternell och Royal Krona Så fina :)

    SvaraRadera
  5. Min absoluta högsta dröm är att hitta en orange Royal krona!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett dom på mässorna och senaste Retromässan så fick men ge 200 kr för en. Några av mina har varit 20 kr fynd medans den sista gröna fick jag betala runt 200 kr för. Men det var den värd. Ska hålla utkik!

      Radera
  6. Mer säkra ljus i våra hus! Jag hoppas verkligen att det kommer vara en kakelugn eller öppenspis i mitt nya hem! Det bor en minipyroman i mig :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag tycker också kakelugn eller öppenspis har en fantastisk mysfaktor och köper man en lägenhet så har man ju chans att välja så att man får en om nu ekonomin tillåter. En tvåa på Kungsholmen med kakelugn eller öppenspis skulle väl vara perfekt till dig :)

      Radera