fredag 24 februari 2012

Textilier från 50 talet

När jag började att intressera mig för retro/vintage design och inredning så var det Arne Jacobsens stol ägget som totalt förförde mig och sedan dess har mina ögon sökt efter mer gammalt än nytt.

Det första tyget jag köpte var ett 50 tals tyg  som jag köpte på en ganska så sunkig men skön loppis högt upp på Drottninggatan i Stockholm för många år sedan (finns inte kvar idag). Jag gillar fortfarande 50 tals tyger men det är inget jag samlar på eller sätter upp i  mitt hem men det första tygköpet har jag aldrig kunnat sälja och mönstermässigt är det tycker jag ett wow tyg eller vad säger ni ? Om någon vet vem som designat tyget så tar jag som alltid gladerligen emot informationen.

Mitt första retro/vintage tyg, men vem är designern?


Två längder av detta tyg


Ett draperi

En mindre bit som det dock går att sy fina kuddar av.

Fin gul bottenfärg som tyvärr ej kommer fram här,
större längd i lite grövre kvalitet.

Ha en riktigt trevlig helg för mig väntar storloppisbesök med mina fina och roliga retrobloggvänner!

7 kommentarer:

  1. Så snygga!
    Jag har genom att bläddra i många tidningar och kataloger kommit fram till att det var MÅNGA tyger, de flesta helt okända som tillverkades då, jag lovar att hojta till om jag hittar nåt som det finns angivet namn eller formgivare på. Jag har sett några av de här tidigare, bla. de första och tredje du visar. I vissa postorderkataloger fanns mängder med såna här tyger, så där kan man med lite tur få reda på vilka som sålde såna tyger, tyvärr inget mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så med många 50 talare som inte är signerade, tyvärr. Det översta skulle vara lite extra kul att få veta design och tillverkare iom mitt första tyg och då även Wanja har intresse av det. Bläddrar du fram info så får du gärna mejla info :)

      Radera
  2. Så smukke tekstiler! Mange ting var bare finere før i tiden, synes jeg:) Hav en fin dag! /Sophie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det mesta vackrare förr :)

      Radera
  3. Ha en rolig loppishelg! Och åååh så fina textilier.

    SvaraRadera
  4. härliga tyger! ska bli kul att se vad du hittar på loppisrundan!

    SvaraRadera
  5. 50-talstyger är mina favoriter. Önskar mig fler fönster :)

    SvaraRadera