fredag 30 mars 2012

Ett besök i butiken

I onsdags tog jag mig tid att åka ner till Marimekkobutiken på Norrmalmstorg och jag hade glömt bort känslan av att kliva in där för det var senast i Augusti jag var där. Jag skulle in och visa den rosa klänningen jag köpte från USA tidigare i år för dom som jobbar där. Jag behövde bara ta upp den så utbrast dom - Åh, det är ju en Annikka Rimala, ett "Joheri" mönster. Jag blev kvar där en stund och pratade med en av dom som jobbar där som alltid har gett lite extra och som har ett stort intresse och kunskap om Marimekko vintage som jag. Nu har hon betydligt mycket mer kunskap än jag och därför är det så intressant att prata med henne.

Jag avslutar med en runda i butiken för att ta lite bilder på vårens kollektion av kläder. Vårens kollektion känns lugnare mönstermässigt och även tonerna lite mjukare. En hel del inslag av rosa, ljusgult och ljusblått. Men i bakgrunden finns dom stora och även mer färgstarka plaggen men för en gång skull så känns den mjuka tonen skön. Det är tur att jag den här dagen inte är på köphumör för då hade plånboken varit ekande tom men jag är tankad med varma toner och fin energi och går med lätta steg därifrån trots det ihållande regnet.

Jag kommer att visa bilder från butiken men även fantastiska bilder tagna ur Marimekkos vårkatalog som jag fick av Mimmi. (fotografer Katia Rapia och Mari Savio och stylister Noora Niinikoski och Sami Ruotsalainen) Bilderna är vackra, i rörelse precis som mönstren och i modellernas ansikte ser man lätthet och glädje och man blandar in olika miljöer med produkterna som matchar perfekt. Ja, egentligen så behöver jag inte skriva mer ni kan se för er själva. Jag kommer att återvända snart och köpa ivarjefall ett plagg :)

Den nya butiken på Södermalm kommer att ligga på Skånegatan.

Den här klänningen och mönstret var det
första som mina ögon sökte sig till . Den
finns även i rosa toner och i olika modeller.
Bilden är så fin i steget i färgerna







Vad säger man om den här bilden?! Vackert.

                                                           Nu till mina butiksbilder

Den här bomullsklänningen ligger högt på önskelistan

Även den här






Lägg till bildtext

I fönstret hänger långa längder tyg av den mest för mig
intressanta designern som Marimekko idag har av den
nya unga generationen designers Maija Louekari och
mönstret heter "Ryijy" 2011.

Och tuppen upp och ner på insidan och rätt vänd på utsidan mot
gatan. 

12 kommentarer:

  1. Nu fick du igång mig direkt, den näst sista. Och alla andra. Kram och trevlig helg från Tråden

    SvaraRadera
  2. Ha, ha Tråden jag visste det att du skulle gilla det tyget. Det är tur du inte var med för då hade det väl blivit tokshoppat :)Ha en riktigt fin helg och vi ses i nästa vecka. Kram prylen

    SvaraRadera
  3. Ah, vilket inlägg! Jag bara myyyyser. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Topp Maya!Då har jag lyckats förmedla i texten den känsla som jag känner när jag är i butiken :)

      Radera
  4. jag vill också ha bomullsklänningen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den ljuvlig :) Jag planerar en resa till solen så jag ska nog in och köpa någon av dom.

      Radera
  5. Hej Maria!
    Å, vad kul att läsa om dina intryck från Marimekkobutiken! Du kan verkligen förmedla intryck och så mycket kunskap om Marimekko så att man bara måste bli intresserad!
    Tänk att jag, som haft en äkta Marimekko från 1965 bara lät den bli mattrasor då den blev urvuxen!!?
    Fast det är klart, man brydde sig inte då...
    Ses i morgon i plugget!

    Babsan

    SvaraRadera
  6. Hej Babsan!
    Tack och vad kul att du tycker det. Jag skriver och skriver och utgår från inspiration och känsla men om det är bra eller inte är ju ni läsare som kan feedbacka om. Men gillar inte det där om klänningen från 1965, huvva hemska tanke, för jag vet vilka fantastiska mönster som gjordes dom åren. Det blev en fin matta ivarjefall antar jag. Vi ses imorgon :)

    SvaraRadera
  7. Ojojoj, nu blev jag väldigt sugen på att fylla på vårgarderoben lite!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med och någon av dom blir det :)Eftersom jag planerar en resa till havet så är väl solklänningen den som ropar mest.

      Radera
  8. Så vackra fina bilder! Bebis-bilden.... får hjärtat att banka lite extra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den vacker :)

      Radera