söndag 4 mars 2012

Gustavsberg tur och retur

Vi möttes upp utanför min port Gila, Porslinan och jag i väntan på att Mangania skulle plocka upp oss med bilen och vidare färd mot Gustavsberg. Porslinan hade med sig en underbar gåva till mig en  kökshanduk i hellinne från Almedahls i nyskick  och design Louise Carling och den heter "ANNANS" (ej felstavat) . Den passar perfekt i mitt kök både mönstermässigt och färgmässigt.

ANNANS - Louise Carling

Vi var i Gustavsberg ca 20 - 25 minuter innan dörrarna öppnades och vi hade turen att hamna nästan längst fram i kön. När vi stått där en stund så dök även Tråden upp med maken. Jag hann bara in i salen och vid det första bordet så hittade jag dom här två gardinlängderna med ett fantastiskt mönster. Tyvärr omärkt men känns finskt. Det blev mitt första och bästa fynd den här dagen, 40 kr för nästan 5 meter tyg. Nu ska längderna fållas och sedan ska jag sätta upp dom i sovrummet. Det blev en snabb återsamling med den traditionella visning av köp och då dök även Jenny upp för pratstund.


Spis/kökshanduk från ULLAS


Frottétyg


Efter tygköpen så fastnade jag hos ett äldre par som tömt ett dödsbo och en vind  full med kläder . Jag ska ju sluta med kläder...visst men det är en dröm att rota runt i så mycket fint och ibland lustiga plagg. Det var en dam bredvid mig som hann först att nypa det bästa men så är det "först till kvarn".
Jag hittade trots det några plagg. Visar en del av dom.

Beach 2012 en underbar bikini från 60 talet
i stark cerise och med en blomma på byxan.
Den här går till försäljning på den kommand
Vintagemässan.

Fräsig baddräkt


Ett set i frotté.

Ett fökläde "NOAKS ARK"

Två tranor


Efter loppisen gick jag och Tråden och tittade på emaljutställning inne på Gustavsbergs museum. Många fina mönster fanns där representerade. Bilder därifrån finns i min mobil hoppas kunna bjuda på en liten visning om jag lyckas få över  bilderna till datorn.

När vi var färdiga med våran titt på emaljtavlorna och borden så åkte vi hem till Cinna som har bloggen 1000 vaser. Vi blev där varmt välkomna av både Cinna och hennes man Kjell. Det bjöds på visning av alla dessa vaser och tillsammans var det en jättehäftig upplevelse (bilderna i mobilen) men Randiga tråden visar dom här. Vi blev bjudna på god soppa och trevligt prat och många skratt. Tack Cinna för din fina gästfrihet och det var så trevligt att träffa dig.

Sen eftermiddag eller tidig kväll stannade loppomobilen och vi utanför min port för att vi där skulle skiljdes åt efter en mycket trevlig dag och vi ses nog snart igen.

En liten herre som pockade på min uppmärksamhet den här dagen fick följa med hem. Jag är inte alls någon köpare av porslinsdjur men flodis skulle bara med hem. Nu vaktar han mumintrollen i köket på kryddhyllan. Bilden på honom får avsluta det här inlägget.

En dansk flodhäst från SOHOLM och egentligen en spar-gris.


21 kommentarer:

  1. Det verkar som att du var storfyndarn igår tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Hade jag inte fastnat hos paret med kläderna så var det inte så mycket :) Tur att Tråden inte var i köpartagen för hon hade fingrat på mycket som jag köpt men avstått köp.

    SvaraRadera
  3. Härliga fynd!Ullas var urfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gunilla den är verkligen fin.

      Radera
  4. Så mycket fint! Och kolla! Noas Ark-tyget som förkläde! Jag har ju precis sytt barnklänningar av det tyget! Vet du något om tygets ursprung?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så fin och i jättefint skick. Funderar på att ta den på mig till jobber imorgon. Tyvärr så vet jag inte nu mer än att det heter Noaks Ark. Men hittar jag mer om det ska jag äga till.

      Radera
  5. Vilka härliga baddräkter! Så himla fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Hoppas att du har det bra. Du hade mått prima i klädhögarna i går :)Du, snart är det Vintagemässan :) Jag plockade lite med kläder idag som ska med men jag sätter väl lite fart under nästa helg. När kommer du ner?

      Radera
  6. Åh, vad roligt det var att träffas och ha tid att prata lite mer än korta blogginlägg;) kändes som vi känt varandra länge. Vilken skillnad att se dina fina fynd såhär än i en hög på bordet, baddräkten är verkligen häftig. Ha en bra vecka!

    Jo, har en röd och vitrandig kvarglömd sminkväska, din?

    SvaraRadera
  7. Det var så trevligt Cinna, tänk att så kände jag med att vi känt varandra länge :)

    Nej, jag har inte glömt min sminkväska. Ha en riktigt fin vecka du med.

    SvaraRadera
  8. Så kul vi hade, som vanligt Prylen. Tygerna och alla badkläder är så fina. Kram Tråden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Tråden, visst hade vi kul och som du säger det har vi alltid :) Ha det så bra! Kram

      Radera
  9. Tack för den här gången.... så får vi se om det blir något den 18:de?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Erica...vi hörs mer om det. Det är ju snart Vintagemässan också kanske kommer du dit då för det finns nog en hel del strass där :)

      Radera
  10. Förklädet var urtjusigt!
    Spargrisen/sparflodhästen hade jag också köpt om den hade kommit i min väg,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste forska lite om flodhästen kanske har han några kompisar.

      Radera
  11. Kul att träffas i lördags - som alltid! :)
    Flodisen är bara för söt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Trillivippa säger det samma alltid kul att träffas :) Nu får du hålla lite koll om Flodis har kompisar eller om den finns i olika storlekar.

      Radera
  12. Men det är väl solklart att det är felstavat!!! Det är ju en ananas, säger skolfröken, lite lagom bestämt.
    Vilka eldsjälar ni är, och Maria du skriver så himla bra om dina fynd och ditt stora intresse!
    Alltid kul att titta in på din blogg!
    Kram!/Barbro

    SvaraRadera
  13. Hallo fröken :) Klart det är en annanas men det roliga är att på etiketten på tyget står det ANNANS så det kanske är ett feltryck eller så ville Louise C skoja lite när hon designade det :)Det är så kul att du gillar min blogg och vill ta del och läsa om det som jag brinner för. Ja, vi är ett härligt gäng eldsjälar där det inte finns några gränser bara glädje. Kram vi ses imorgon!

    SvaraRadera
  14. JA, så skoj vi hade i lördags! Alltid lika kul att ses.

    SvaraRadera