måndag 9 april 2012

Barnkammartextilier

Det var på 70 talet och dom var många designers som lät rita och trycka upp fantastiska mönster för barnkammaren. Färgerna flödade och mönstrerna var figurer som alla lekfullt passade in i barnkammaren. En sagovärld av djur, prinsar och prinsessor.

Vi är många som fortfarande "älskar" dom här mönstren och hos mig sitter dom inte på väggarna eller fönstren men jag plockar ibland fram dom för att titta på dom för jag har några i min samling och jag kallar dom "må bra" mönster.

Hittar jag dessa tyger på loppis så klappar mitt hjärta lite extra och jag "måste" bara köpa dom. Jag har satt ut designer på dom jag vet vid varje bild.

Nu tar vi en sväng in i barnkammaren!

Anna-Lena Emdén


Anna-Lena Emdén


Ulla E:son Bodin "Kombatttanterna"



Ann-Marie Netterdag


Ann-Marie Netterdag


Ann-Marie Netterdag


Louise Carling "Svedala"


Ulla E:son Brodin "Noaks Ark"

Ann-Marie Netterdag
 
Jag har en personlig teori att även dett är ett mönster gjort
av Ann-Marie Netterdag men det är inte bekräftat.


24 kommentarer:

  1. Underbara, tack nu vet jag vem som gjort svedala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsegod Tråden, kul att bidra.

      Radera
  2. Jamen, precis så är det! Man måste ha dem om man ser dem på loppis. Jag syr en del av mina, men sparar alltid en bit, en mönsterrapport eller lite till. Den måste jag ha för att ta fram ibland och titta på.
    Tack för infon om designers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsegod Lilla Anka, precis som jag skrev till tråden så är det kul när man kan bidra med lite mer om tyget vem som designat. Det betyder mycket för mig.

      Radera
  3. Så flotte barnestoff. Nå har jeg lagt meg til som følger hos deg. Glad jeg fant den fine bloggen din.
    Vi har nok noen felles interesser.
    Klem, Drude

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! vad kul att du blivit min följare och att du tycker om min blogg. Välkommen :) Kram

      Radera
  4. Jag säger bara BARNDOM :) Mysigt och lite tryggt på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, och fantasifullt. Jag beställde den oranga klänningen hos er. Har tittat på den så länge och nu slog jag till. Ser fram emot att få den :)

      Radera
    2. Hej hej, jag hoppas att klänningen har kommit fram ordentligt till dig och jag håller tummarna för att den passar dig. Tack för att du handlar hos oss! :)

      Radera
  5. Man blir barnsligt glad av detta inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja du kan då ana hur jag känner det när jag plockar fram dom :)

      Radera
  6. undebara! Kan man bli annat än glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bästa "pigga upp en" medicinen.

      Radera
  7. Åh vilka minnen! Hade en rullgardin i Anna-Lena Emdéns tyg, färgställningen på bild nr två. Så fint och så många nätter som jag drömde mig bort efter att ha legat och tittat på det.

    SvaraRadera
  8. Kan tänka mig det. Det är just det mönstren får en att kliva rakt in i en barnslig värld där det inte finns någon gräns för fantisera. Jag ska ta med några av dom här mönstren och inspirera mina barn på skolan när dom ska få rita sitt allra egna mönster i mitt "temaarbete" jag haft med dom under några veckor.

    SvaraRadera
  9. Ja verkligen må bra-tyger ! Så härligt glada och fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar dom Christin :)Visst är dom härliga!

      Radera
  10. Hej!
    Ska bli kul att titta på alla underbara "barntyger"!Vill inte missa dem, så tala om när de finns i plugget!
    Kram!
    Babsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Babsan!
      Hoppas du har det finfint och skönt på lovet.
      Tygerna tar jag med mig på tisdag så du och alla andra har möjlighet att se dom (dom som vill). Ha det så bra så ses vi på måndag! kram

      Radera
  11. Härliga tyger! Säljer du av Emdéns prinsesstyg så är jag väldigt intresserad. : )

    SvaraRadera
  12. Visst är dom, jag ska kolla hur mycket jag har :)

    SvaraRadera
  13. Mia Kjellman Wall2/1/13 00:06

    Ett litet tillägg bara, de väna damerna och riddaren till häst (med en borg i bakgrunden) är också Ulla E:son Bodin, mönstret heter "Kombattanterna" och är urtjusigt ;)

    Det näst nedersta med hästkärran och de stora äppelträden är Netterdag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Mia, jag ska ändra på momangen :)

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera