måndag 21 maj 2012

Textilier på min balkong

Hej på er igen!
Nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen efter en ljuvlig och skön vecka på den grekiska sagoön Kefalonia, bara namnet smakar och doftar gott. Där fanns både gott egenproducerat vin och  fantastiska blommor som doftade ljuvligt. En ö med både mirakel och naturfenomen.

Jag kommer nu under senvåren och sommaren att varje vecka ha en mönsterutställning med tyger på min balkong. Varför då kanske många frågar sig? Jo, för att jag som "tyg och mönsternörd" vill visa upp mina vackra tyger som vanligtvis ligger i ett skåp och inte gör mig eller någon annan nyfiken eller lycklig av det. Nu har jag min chans när jag äntligen har fått en balkong.

Om ni passerar bron över från Cityterminalen till Kungsholmen ser ni ett stort gräddvitt vackert hus med svarta järnbalkonger på höger sida (Bolinders Plan 2), gå runt hörnet och då är ni på Kungsholmsgatan. Titta upp på tredje våningen för där kommer det att oftast kvällstid och helger sitta en ram med ett vackert textilmönster. (jag har sol i stort sett hela dagen och jag vill inte att tyget ska bli blekt av starkt solljus därav tiderna). Blåser det för mycket eller regnar så stannar tyget inne. Jag visar naturligtvis tygerna även här på bloggen.

Första tyget och mönstret jag vill visa är ett mönster gjort av Chiqui Mattson "Rondo" Wäfveribolaget i Borås och jag tror att det var i mitten/slutet av 60 talet som mönstret kom till. Jag är lycklig ägare av dels det här i turkos men även ett i brun färgställning.

Mönstret tillhör mina favoriter och så klart att Chiqui ska vara först ut :)




Not for sale

10 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Välkommen tillbaka. Fantastiskt tyg! Tack för tipset om Hötorget. Var där igår och köpte 50 plagg. De köpte sammanlagt 22.000 plagg så jag far nog dit fler ggr!
    Ses till helgen! Blir båda dagarna för mig vid bra väder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Visst är tyget fantastiskt ett aldrig sälja tyg :)Vad kul att Hötorget gav något och 50 plagg är ju toppen. Jag orkade inte ta mig dit igår men kanske går jag dit en gång till och kollar om jag hittar något till mig själv. Det jag köpte sist var tyvärr för litet. Klart och att vi ses till helgen som jag längtat efter detta. Jag är definitivt där båda dagarna vid fint väder.

      Radera
  2. Ska bli spännande att se när jag passerar där. Välkommen tillbaka i blogg världen efter din underbara resa. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tråden! Du får ju även komma upp på en kopp kaffe och se nära den när du passerar. Vi hörs snart! Kram

      Radera
  3. vilken kul idé. Jag ska kika på din balkong nästa gång jag är i stan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att du gillar idén!

      Radera
  4. Vilken fantastisk idé!!!!

    SvaraRadera
  5. Jättefin idé och vilket underbart tyg du börjar med!! :)

    SvaraRadera
  6. Tack Gila, makiato och Trillivipp! Det är kul för jag väljer och styr och funderar just nu vilken som ska avlösa Chiqui! Ha det så bra i solen!

    SvaraRadera