onsdag 1 augusti 2012

Ulla Ericsson - STOBO-textil


Det ambitiösa STOBO- textil (Stockholms bomullsspinneri) på 50 talet lockade under Göta Trädgårdh ledning och Inez Svensson som hennes assistent många konstnärer som bla. Pierre Olofsson, Olle Eksell, Lars Erik Falk, Ulla Britt Carlsson, Märta Olsson, Al Eklund. Roland Kempe, Nisse Skog, Karl Axel Pehrson. Lars Gynning, Annika Malmström, Ture Lidström och Ulla Ericsson som jag nu ska visa mönster av.

Mönstret tror jag är från runt år 1954 och det heter "Robin Hood". Jag får lite extra hjärtklappning när jag hittar STOBO tyger just för att de förmodligen inte trycktes upp i så många meter och att det var en kort och ambitiös satsning som lades ner i början av 60 talet och det sägs att STOBOs stora mönsterarkiv lär ha förstörts och dom finns heller inte arkiverade hos konstnärerna eller hos museerna enligt boken Tryckta tyger som Inez Svensson skrivit.

Gardinlängderan finns till försäljning på www.prylodesign.se





8 kommentarer:

  1. Fantastiskt tjusigt tyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tidlöst på något sätt :)

      Radera
  2. Kul Maria, jag hittade ett av Göta Trädgårdh nyligen från Stobo ska visa vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tråden den vill jag se :)

      Radera
  3. Kul att få lära sig lite mer om Stobo, visste inte att de tillverkats under så kort tid. Men nu kommer jag hålla extra utkik efter Stobo-tyger på loppisar framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det :) Dom var före sin tid och trots fin kritik så gav det tyvärr inga vinster. Hoppas att du följer med oss imorgon.

      Radera
  4. Pia Lundström17/9/12 10:10

    Hittade ett tyg av Ulla Ericsson på loppis i helgen! Vackert blå med "stavar" i vitt. Märkningen är Catacomb.
    När är det tillverkat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Det är lite klurigt med Stobotygerna iom att det sägs att det inte finns mycket info sparat pga en brand. Men det var ju från runt 1954 till början av 60 talet som den här satsningen var och sedan lade man ner det iom att det inte fanns någon efterfrågan på yygerna. Så tyvärr så vet jag inte.

      Radera