torsdag 6 september 2012

Retroblog utmaningen - 5 favorittyger

Första Retroblogutmaningen efter sommaren är att visa "one to five" favorittyger/mönster. För en tygnörd som jag kan det kanske tyckas vara svårt att välja ut fem stycken favoriter av alla tyger från hyllorna och det var det speciellt att välja en favorit av många Marimekkofavoriter. Det är klart att det finns många, många fler som skulle få en plats här men denna gång blir det en begränsning till 5.

Först ut är Vuokko Eskolin-Nurmesniemi helt fantastiska och för mig perfekta mönster från 1967 "RANTA" (hänger från golv till tak i mitt kök)



Det andra tyget/mönstret jag valt är Viola Gråstens Oomph från 1952 NK:s textilkammare. ( tyget är från en av mina kjolar)

 
 
 Det tredje tyget är en av många Marimekko favoriter, Maija Isolas Villikaali från 1967( det här tyget har jag spänt upp som en stor väggtavla i v-rummet)


Det fjärde tyget är ett mönster av Marjatta Metsovaara "Kukka" 60 tal. (ligger i samlingen i väntan på ytterligare en längd så jag kan sätta upp dom i sovrummet)



Det femte tyget och den avslutande favoriten är designat av en svensk designer Chiqui Mattson "Rondo" även det på NK och 60 tal. ( på rulle som jag har tar fram då och då för att njuta av, en av de tyger som satt på min balkong i våras)



                                              Andra bloggare som med i denna tygutmaning är:

                                                                         Gilas Grotta

                                                                      Randiga Tråden

                                                                          Re-DiZaIn

                                                                       Porslinsbloggen

                                                                          Loppistan

                                                                       Saxx-Ögongodis

                                                                         Fynd eller ej

                                                                        Kerstin Kokk

                                                                       Skynda Fynda

                                                                        Ljuva 50 tal

                                                                          Form55

                                                                            H55
                                                            
                                                            La momes Old fashioned


                                                                        Porslinan

                                                                  Tanten på auktion

                                                      S:t Olofs blogg om Retro o Antik

                                                                   Stajnich loppisliv

                                                                         HH JaJa!

                                                                   Susannes Blogg

15 kommentarer:

  1. Oomph! är nog det tyg jag önskar mest av allt att jag hade! Särskilt i den blå färgställningen.

    SvaraRadera
  2. Ja så vackra alla är, det gula Ranta är bara så läckert. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag skulle gilla ditt hem! =)

    SvaraRadera
  4. Viola Gråstens tyget är bra läckert!!!

    SvaraRadera
  5. Helt underbara, Ranta hade jag gärna haft i min samling och Kukka är en av favoriternas favorit:)

    SvaraRadera
  6. Vilka snygga tyger! Ranta är nog min favorit.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vilja hänga på din utmaning. Men är det ett krav att veta vem som har designat tyget? Även om jag har många favoriter så har jag dessvärre inget namn på tyget eller vem som har skapat det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanna! Nej det är absolut inget krav utan visa bara vilka tyger/mönster som du gillar lite extra och som finns hemma hos dig :)

      Radera
  8. Även jag har gjort ett inlägg på detta tema. Villikaali har jag i brunt och blågrönt, men din cerisa var bra mycket läckrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du hängde på utmaningen :)

      Radera
  9. Tack för jag fick vara med! Hur ofta och när är det nya inlägg på denna utmaning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Susanne :) Det är aldrig förutbestämt när och om vad inläggen och utmaningen ska handla om. Det är någon i nätverket som kommer med förslag och sedan hänger dom som vill på.

      Radera
  10. Vilken rolig grej, man får möjligtvis inte vara med i detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska vara med. 1-5 favorittyger som du har hemma :) Du lär ju ha lite att välja på!

      Radera
  11. Kul! Nu har jag lagt ut mina fem favoriter :-)
    /Carina

    SvaraRadera