måndag 19 november 2012

2 x Marimekko

I lördags åkte jag och en kompis till Ropsten för ett besök hos Myrorna. När vi kommer upp från tunnelbanan så är det en liten lokal loppis i Kulturhuset intill tunnelbanan och givetvis slinker vi in där. På väg ut så ser jag en låda med tyger och dyker ner i den och i den finns en stuvbit "KAIVO" design Maija Isola för Marimekko 1965 i röda/oranga färger vilket kommer att bli perfekt att klä om en lampskärm med. Jag hittade även en bit Vuokko och Tampella men dom visar jag vid ett annat tillfälle.

Väl inne på Myrorna så hittar jag ytterligare ett Marimekkotyg för dagen när vi var på väg ut även det här mönstret har designats av den fantastiska Maija Isola tyget heter "UIMARI" 1970. Jag hittade även en tygländ av vad jag tror är ett för mig okänt mönster av Saini Salonen men även det tyget visar jag vid annat tillfälle.

KAIVO 1965






UIMARI 1970

 













































Ha en riktigt fin vecka!

 

8 kommentarer:

  1. Härliga färger på dina fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst och lite rosa blev det även denna gång.

      Radera
  2. Vilka fynd minsann! Kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så road man kan bli av en liten loppisutflykt :)

      Radera
  3. Superhärliga tyger! Kaivo känner jag igen,det producerar de ju även nu, i andra färger. Men Uimari har jag inte sett förut! Jättesnyggt! Det finns verkligen SÅ mycket mer från marimekko än Unikko som jag personligen är ganska trött på (det är ju överallt!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Jag måste hålla med om att även jag är trött på Unikko. Tänk så många mönster man har kvar att njuta av för bara Maija Isola gjorde väl runt en 500 mönster kanske mer och dom var ju fler än bara hon. Kaivo har ju även det mönstret varit med i nästan varenda inredningsmagasin men i den här färgställningen och som orginaltyg så blev jag glatt förtjust. överraskad :)

      Radera
  4. Du måste vara på nåt sätt karma-blessed med att hitta Marimekkotyger Maria! Så ofta du fyndar fina finska tyger. Uimari är helt ny för mig med, kul! Det betyder btw "simmare" på finska. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, att hitta 2 orginal Marimekko på en dag är väldigt ovanligt även " för mig" :) Det hade kunnat vara 3 st men Myrorna skulle ha 550 kr för ett smutsigt, fläckigt, blekt och inte alls vackert Marimekkotyg så det fick vara. Tack för översättningen och det är extra kul när man hittar ett lite ovanligt mönster. Kanske har jag blick för just Marimekko pga att jag samlar på orginaltyger från dom :)

      Radera