fredag 9 november 2012

keramik och glas FRÅN FINLAND Nr.1 1965

Jag tog mig en promenad ner till Hötorgets loppmarkanad i söndags och hittade den här tidskriften som jag gärna vill dela med mig av. Jag har tagit separata bilder på produkbeskrivningarna och lagt dom under de bilder dom hör till.

Utgivare: Wärtsila-koncernen A/B ARABIA - NOTSJÖ GLASBRUK

Den vackra pärmbilden.


































Nyheter våren 1965

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 



















 
 
 
 






 
 




 






 
Avslutningsvis en sista bild på olika förpackningar till NOTSJÖ glas. Hoppas detta kan vara till intresse och nytta med att identifiera porslin och keramik. Trevlig helg!









 

5 kommentarer:

  1. Tack för att du visar upp! Det är alltid roligt och intressant att se såna här kataloger. Här i Finland är de dessutom ofta riktigt dyra då man ser de till salu. Det finns säkert inte så riktigt många sparade kan man tänka sig. Jag har koppar och fat av Pallas och av Heili lila, roligt att se hur gamla de är! (Visste inte heller att Heili lila hette så) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Sara att du uppskattar katalogen. Jag köpte en publikation från Marimekko 60 tal som jag är så glad att jag fyndade billigt på Tradera för några år sedan. Som du skriver så finns det nog inte så många kvar så man får vårda dom med kärlek :) Jag betalade 80 kr för den här. Köpte även en bok om ARABIA av samme försäljare till ett mycket bra pris. Jag är väldigt förtjust i Finsk design 50 - 70 tal så jag blev riktigt glad över fynden.

      Radera
  2. I want to to thank you for this very good read!
    ! I definitely loved every bit of it. I've got you book marked to check out new things you post…
    My web site: fotograf piteå

    SvaraRadera
  3. Härligt! Kul att se grejerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna dela med sig :)

      Radera