fredag 21 december 2012

I mitt och Astrid Sampes kök.

Jag fick en bild på hur det såg ut i Astrid Sampes kök på 70 talet. Ni kan se på bilden att i stället för köksluckor så hade hon läckert mönstrade rullgardiner (mönstret har Chiqui Mattson designat). Jag skulle gärna ha dessa rullgardiner även i mitt kök om de gick att i dag få tag i dag.

Bilden är från Allt i Hemmet nr. 4 1970.


 Nu till julen har jag inte alls pyntat särskilt mycket utan egentligen så har jag bara dekorerat med lite julblommor, en adventljusstake och bytt ut det långa fondtyget på väggen som tidigare var ett gult Vuokko mönster till ett Marimekko, Maija Isola mönster "LOKKI".





I min stringhylla har det möblerats om lite och några prylar och en figur har tillkommit. Hyllan brukar också fungera som: - åh, det där känner jag igen hylla dvs. en nostalgihylla där de flesta känner igen något och har sin egen lilla historia att berätta om just den prylen.



För några veckor sedan fick jag köpa några fina detaljer till matlagningen och spisen. Det var egentligen meningen att de skulle säljas men när jag kom hem med dom och satte dom på gasspisen så blev det så självklart att dom skulle stanna hos mig.



Glömde att jag har en julkökshandduk från Almedahls "Julstök" design Aune Laukkanen :)

 

8 kommentarer:

  1. Trevligt kök. Kram vi ses.

    SvaraRadera
  2. Ursnyggt med stringhyllan och vi ska efter ommålningen i köket till våren sätta upp en likadan stringhylla..så att våra gammelprylar får en ny plats=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stringhyllorna är fantastiska, här finns 3 st. visa gärna er och vad som vad som ställs på era hyllor när dom kommer upp.

      Radera
  3. Ditt kök är fantastiskt fint! tack för besöket! Och de fina Marimekkoprylarna!

    SvaraRadera
  4. Tack Gila och tusen tack för igår, maten topp och sällskapet likaså :)

    SvaraRadera
  5. Säg till om du hittar många rullgardiner! Jag vill ha!!! ;)
    Sedan siktar jag på att fynda ett Lokki-tyg i rött och vitt. FYYYY vad snyggt det är!
    Mitt gul-oranga passar ju bara till påsk!
    En riktigt GOD RETRO-JUL önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger till :) Jag vill ha LOKKI i gul - orange :) GOD RETRO JUL öndkar jag även dig!

      Radera