fredag 7 december 2012

Merry Finn - Made in Finland

I höstas hittade jag en fantastisk kjol på loppis som naturligtvis var väldigt lång och jag använder inte långa kjolar. Men så fick jag genom en retrobloggvän tag på en sömmerska som åtog sig uppdraget att korta kjolen, fodra den och som på grädde på moset så sydde hon även en matchande liten väska till den. Vem som designat mönstret är en gåta som jag hoppas att någon har svaret på.

Modellen blev en lite 50 tals inspirerad vippig modell som passar perfekt till den kommande julhelgen.

Före och efter bilder + närbild på väskan.

Trevlig Helg!











 
 

 

19 kommentarer:

  1. jättesnyggt. Kommer att passa dig perfekt.

    SvaraRadera
  2. Riktigt fin. Bra du vågade sy upp, det är synd när plagg lämnar kvar oanvända i mörka garderoben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det jag kände att allt för många vackra plagg hängde i min garderob till vad då? mörker och glömska?!Jag tror inte att dom kom till för att där. Nej, fram med dom, sy om plaggen, sätt saxen i dom så det passar i nutid om det behövs...men på ett varsamt sätt:)

      Radera
  3. S.K.I.T snyggt!
    Du ska ju ha starka färger (skippa det mesgula och beige) har vi ju sagt. När ska vi starta vår färgrådgivning?
    Ses imorgon!
    Kram från Babsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja jag vet vad vi sagt. Nix inget mesgult och beige kommer inte innanför min dörr.

      Vi måste hitta några frivilliga personer som kan ge oss en kundkrets som vi kan öva på :) Vi ses i morgon! Kram

      Radera
  4. Hi! Your write-up rocks also as becoming a legitimate great recognize!
    ??
    I can??t truly assist but appreciate your blog web
    site, your internet site is adorable and good
    My spouse and I stumbled over here unique site and thought I need to check things out.

    I like what I see so i'm just subsequent you. Appear ahead to exploring your net webpage however once again.
    Here is my web site best free iphone apps

    SvaraRadera
  5. Fantastisk! Så många av mina klänningar som skulle behöva tas av, men jag vågar inte :) Ska prova på en iaf tror jag :)
    Och fin väska till!!

    SvaraRadera
  6. Det var en knepig längd på kjolar och klänningar en period som jag personligen inte är så fötjust i. Prova på en du inte "gråter över" om du skulle misslyckas :)

    SvaraRadera
  7. Helt underbar kjol blev det ju! Ser fram emot fler garderobsinlägg! :)

    Malin W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Det kommer mera :)

      Radera
  8. Men hur snygg blev den inte?!!!! :) Underbar!

    SvaraRadera
  9. PS. Jag blev jättenöjd med adventskalendern jag köpte hos Prylodesign! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men var det du :)Vad bra att du blev nöjd för den var jättefin och glad att den hamnade hos dig :)

      Radera
  10. Åh så fin den blev! Och perfekt att få en matchande väska till också! Nu kommer den verkligen komma till användning med!
    Mycket bra tips från dig och Gila som jag definitivt kommer använda nästa gång jag hittar en kjol eller klänning i underbart tyg men som inte riktigt passar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att hittat någon som har lång erfarenhet av sömnad och konstruktion och som med varsamhet förstår att plagget är unikt och ändrar därefter. Visst är den fin :)och det gäller att hitta en passande kedja till väskan så att den kan hänga på axeln.

      Radera