söndag 17 februari 2013

Antikmässan - Stockholm - 2013

                                                   

                            





Jag och Safija som har bloggen Re-DiZaIn åkte till mässan med andan i halsen för att komma dit i tid tills dom öppnade i fredags.Väl där träffade vi på en hel del andra retrobloggare redan i entrén. Jag, Safija och Randiga Tråden tog sällskap och tygälskare som vi alla tre är så dök vi helt naturligt in i första bästa monter med tyger.
.
Vi hade även en trevlig bloggträff i en av konferenslokalerna som Älvsjömässan så generöst lånade ut till oss ca 30 tal retrobloggare från Sveriges alla hörn så att vi hade möjlighet att ses.

Stort Tack till Älvsjömässan!

På bloggträffen dök också Viveca chefsredaktör på Hus & Hem RETRO tidning upp och bjöd oss alla på ett gratis ex av "Sveriges bästa tidning". Stort Tack Viveca!

Efter mässan hade vi en "efterfest" med byte, köp, mingel mellan oss retrobloggare som hade möjlighet att vara med. Återkommer med bilder och byten från den trevliga träffen. Stort Tack Porslinan för ditt engagemang med lokal m.m.

Anonyma tyger hos L & P Kuriosa


Stig Lindbergs textiltryck syntes till i flera montrar på
mässan. Den här stora bonaden kostade över 5000 kr.

Den här kostade några  hundralappar till än den
ovan.



Josef Frank och okänd.

En härlig klänning lysste upp med sina färger och
så klart drogs vi dit alla tre.

Jag gillade dom gröna skorna men för stor storlek.

Vi hade inte gått länge förrän några kändisar dök upp
Benny/ Porslinsbloggen och Jan/form55


På väg mot "lilla katastrofen" såg vi många färgglada
burkar.

Kanvastyget till vänster har Göta Trägårdh designat för
STOBO "Afrika". Tyger till höger komp. Sofia Widén
Sten Hultbberg Handtryck. RÅMÅ montern

Glaspjäser hos RÅMÅ trevliga monter.
Ni har säkert varit med om att någon gång i livet känna
att tiden stannar, liksom fryser till is. Det hände mig när
jag står och beundrar RÅMÅs trevliga monter med glas
i olika färger och former. Jag råkar få syn på en glas
flugsvamp som jag bara måste lyfta upp för att titta lite
närmare på. Det är bara så att svampen är i två delar och
hatten flyger i slowmotion ner på stengolvet och det ekar
kras i mässhallen. Tiden stannar och det blir tyst och visst
tittar alla runt omkring just mot mig. Det är kanske inte
just så man vill ha uppmärksamhet på. Tack snälla
RÅMÅ för din förståelse i glasdramat.

När chocken lagt sig går vi vidare och jag ser hos
"Fint Från Förr" något gult i en stor väska på golvet.
Där ligger en härlig duk design Sven Fristedt.

Under alla tyger ligger mitt andra inköp för dagen
nämligen två längder Dunderklumpen i grönt.



Design Birgitta Dahlström för Farma-design Sweden

Trollslända med Gocken Jobs NK:s Textilkammare

Vackra kökshandukar med olika tryck.

Design Viola Gråsten

Vackra kläder kunde man se lite här och var till min
stora glädje.


När vi stannar till vid Attes trevliga monter 59 Vintage
Store så ser jag något riktigt intressant hänga på en galje
 nämligen...

Ett linne i en mönstermodell som Carl Johan de Geer bär
på ett av hans fotografier som nu ställs ut på Waldermars-
udde fast han har en dress eller jacka på den bilden.
Designer Paco Raban.

59 VINTAGE STORE ha butik på Hantverkargatan 59
i Stockholm.

Den här vattenkannan köpte jag inte men hade gärna
varit ägare till den. Design Breger-

Jag avslutar med den här vackra italienska skönheten.
Visst hade även den fått följa med hem.

Mina köp den här dagen blev 6 st underlägg i plast,
2 tyglängder Dunderklumpen och 2 vackra vintage
papperskassar. Jag köpte även en bok av Lotta
Lewenhaupt efter att vi suttit ner och lyssnat
på en trevlig och intressant föreläsning. Boken
heter " Att leva med konst & design. Fick den
även signerad av en mycket glad och trevlig
Lotta.



 
               

 

7 kommentarer:

  1. Jag hörde nåt om en trasig svamp men fattade inte att det var du som råkade ut för olyckan....nåja, sånt som kan hända vem som helst. Skoj var det i alla fall! Vi ses!

    SvaraRadera
  2. usch vad hemskt med svampen. Lider med dig. Kul att se lite andra bilder. Du fångade mycket som jag inte såg. Kul och mycket fina tyger.

    SvaraRadera
  3. Tack underbaraste vännen för fantastiskt fina dagar! Och vilka härliga bilder du tagit, själv hade jag nog inte använt kameran så mycket! Och finfina fynd hade du/vi med hem:)

    SvaraRadera
  4. Vilket roligt inlägg Maria och roligt att träffas igen !!!! Så mycket fint o fina bilder. Tur att glashistorien slutade lyckligt.

    SvaraRadera
  5. Men ååååh så farligt! Tur för mig (läs min plånbok) att jag har för långt till Stockholm! Jag tygfastar ju dessutom.....
    Finfina bilder du visar, kul att få ta del av!

    SvaraRadera
  6. Underbart Maria. jag lade ut nu på morgonen ien all hast den söta prickiga/randiga det får bli fler bilder efter jobbet. Så roligt vi hade det den dagen alla tre. Kram

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt att alla hittar något att glädjas över på Mässan! Den täcker verkligen hela spektrat från Slott till Koja :-D

    SvaraRadera