söndag 3 februari 2013

Nytt här hemma.

Den här helgen skulle det vara lugnt med loppandet,  men loppomobilen ville något annat och så även chauffören Erica (Mangania du älskade...). Gila (Gilas Grotta) hängde med fram till lunch därefter hade vi ett avslutande loppisrace i den norra delen av Stockholm och bland annat så fick dessa ting följa med hem.

Flower coasters design Lena Eklund för Danska Laurids Lønborg





Två tyglängder, design Deisy Engberg























I dag var jag förbi på Hötorget inga större inköp men en ljusstake i form av en fågel och ett armband och tillhörande halsband blev det trots allt.





























Dagens riktiga "knockout" är Marimekkotyget jag hämtade hos Malin W: syster idag. Jag bara älskar mönstret och färgerna fungerar så bra ihop trots att jag inte har blåa inslag hemma så undrar jag nu om inte Resac får maka på sig i sovrummet.

Min favorit period när det gäller just textildesign är 60 talet. Maija Isola är en av mina stora favoriter och det här tyget hamnar absolut bland topptygerna och kommer inte att säljas.

DESIGN: MAIJA ISOLA - MARIMEKKO - 1967 - "MUSTASUKKAINEN" (men betyder det verkligen Svartsjuk ? )






















Tusen Tack Malin för att du kunde släppa en längd till mig du har gjort en "Marimekkonörd" överlycklig :)

13 kommentarer:

  1. Stoffet er fantastisk :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag visst är det :)

      Radera
  2. vackert Marimekko-tyg, och jadå, det betyder "svartsjuk"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du tänka dig ett tyg på sovrumsväggen som är namnad "svartsjuk"? :) Så blir det ivarjefall!

      Radera
  3. Man kan ju inte sitta hemma när man hör rykten om fynd!!!
    Fina smycken & fantasktiskt tyg...... Jag skulle tom kunna tänka mig att ha det ;-D

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du gillade tyget :) Smyckena är riktigt orginella osäker på ålder men du får ta dig en titt vid tillfälle!

    SvaraRadera
  5. svartsjukt snyggt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha så fyndigt Gila ;)

      Radera
  6. Gud så fina fynd och tyget det är underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Emma det är ännu mer underbart IRL :)

      Radera
  7. Skitsnyggt Marimekko-tyg! Jag blir allt lite avis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla Anka du förstår varför jag är en Marimekko nörd va´? :)

      Radera
  8. Hej Maria!
    Oj, så vackert tyg!!! Mönstret fyllt av känslor...Man blir avundsjuk, svartsjuk och vill bara ha!
    Roligt att se fågeln. Hade en likadan när jag var liten, men nu är den borta.
    Ses imorgon!
    Kram!

    SvaraRadera