söndag 17 mars 2013

Modets Paris 1967 ur Carl Johan De Geers synvinkel


Att jag och Randiga Tråden skulle se Carl Johan De Geers utställning "Vi hade fel" fanns det ingen tvekan om det var bara en fråga om när. Vi bestämde snabbt att vi skulle se den igår. Vi tog en skön promenad ut till Waldermarsudde och Prins Eugén Museum.

Det var "klippt" redan i entrén för där hänger längs hela väggen ett nytryck av hans fantastiska mönster "Haren". Jag vet inte när tyget först trycktes men trots att det inte är ett orginaltyg så fanns ingen tvekan "Haren skulle med hem". Till er som ska dit så lämnade vi faktiskt lite tyg kvar till er :)

Glatt överraskad så fanns även kläder från 60 talet utställda i rummen bredvid fotoutställning. Jag visar några smakprov och jag lovar det var många suckar och åh från både mig och Tråden.

Fotografierna då? Jo, dom är så vackra och miljöerna underbara och jag önskade att jag haft möjligheten att kliva rakt in i bilderna och fått vara med. Det finns också ett rum där man kan sitta ner och lyssna och se Carl Johan berättar om fotografierna. Jag älskar dom här berättelserna om 60 talets mode och textilvärld.

På vägen hem berättade Randiga Tråden om 60 talets Stockholm och visade bl.a var Sidenhuset låg och var Gunilla Ponten och Mahjong huserade och om minnen från den tiden då hon följde sin vackra mor överrallt i dom här miljöerna. Tack Tråden för en fin resa bakåt i tiden då jag bara var en liten skrutt och bodde i en mindre stad norrut.

Utställningen finns att besöka fram till den 28 Apri


Carl Johan i en Paco Rabanne outfit.


Gunila Axén i coola solglasögon och kappa. Gunila är
mamma och designer till det välkända mönstret med moln.

Marie-Louise De Geer då - Ekman i dag.

Här sitter Carl Johan och Inez Svensson.

Fantastiskt mönster på det här tyget som Katja av
Sweden sydde upp en snygg klänning av.




Det här var kul att även ett mönster av Sven Fristedt
fanns med även här Katja of Sweden som designer.
Många gånger har vi tygintresseade ställt oss frågan
 är det ett CJDG mönster eller Sven F? Här ställs dom
bredvid varandra (fyndigt)


En fantastisk kappa och klänning COURRÉGES i ull från
ca 1967.

Och till sist mönstret i entrén "Haren". Det fullständigt
golvade mig när jag kom in. Älskar det här mönstret
och  det trots att det "bara" fanns i blått. Kanse tur det
för hade det funnits i rött så hade jag lära köpt 2 meter
för att sätta upp hemma på väggen. Hade det funnit
i gult så hade jag förmodligen köpt hela rullen :)

Se den söta lilla ugglan, fladdermusen och hararna i
hörnet längst till höger.

Vill varmt rekommendera utsällningen! Tack igen fina, fina Randiga Tråden för härliga timmar i en tid vi båda två älskar så mycket.

Jag vill också tacka Carl Johan De Geer för fantastiska bilder och en intressant resa bakåt i tiden. (nu läser han förmodligen inte det här men måste ändå tacka)

Och Haren då när trycktes mönstret första gången?

12 kommentarer:

  1. Tack Maria för en underbar dag. Mitt tyg har nu åkt upp på väggen som de andra av CJDG tygerna. Vad fint du skriver. kram Brittmari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack åter igen Brittmari. Åh, då måste jag komma hem till dig snart :) och för Guds skull visa bild!Vad kul att du tycker att jag skriver fint men inte så svårt med tanke på utställningen och det otroligt trevliga och inspirerande sällskapet. Kram

      Radera
  2. Tack Maria för att du visar och berättar! Hade gärna besköt utställningen själv men får nöja mig med att läsa om den hos dig i stället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Safija, du varit lika uppspelta som vi var och vi saknade ditt sällskap som du redan vet. Det är tur att vi kan dela med oss via bloggarna när man geografiskt inte kan vara på plats :)

      Radera
  3. Härlig utställning, mycket fint! Fint år också! Kappan är nog favoriten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en kick att gå där. De flesta plagg var helt otroliga och í bilderna fanns ett "nu" eller "närvaro" så bilderna funkar lika bra idag som då och förmodligen om hundra år :)

      Radera
  4. Svar
    1. Det förstår jag absolut att DU vill!!!!

      Radera
  5. Carl Johan De Geer24/3/13 13:32

    Klart att jag läser. "Haren" var ett mönster jag gjorde på beställning av KF (Coop heter det visst nu) som hade en textilproduktion omkring 1970. När KF:s försäljare fick se ett provtryck så bestämde de att tyget inte skulle produceras. Det ansågs för barnsligt. Provtrycket, ca 2 m, använde jag som draperi i tv-serien Doktor Krall. Sedan låg det till 1998, då det var kulturhuvudstad i Stockholm. Ljungbergs textiltryckeri, som trycker Frank år Svenskt Tenn, tryckte upp tyget som jag visade just på Svenskt Tenn. Det som säljs nu på Waldemarsudde är tryckt på Ljungbergs, med samma schablon som -98.
    Hälsningar Carl Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carl Johan! Nu blev nu väldigt glatt överraskad att du faktiskt läst inlägget och tack för den information du delar med dig om "Haren" här. Det fanns tydligen inte så mycket kvar av tyget på Prins Eugén så det är nog väldigt många som tycker om ditt underbara "barnsliga" tryck i dag och det är ju det som charmar en i varjefall mig. Varma hälsningar Maria

      Radera
  6. Kul Maria att få sådan fin information om tyget.

    SvaraRadera