lördag 16 mars 2013

Nippon - design Chiqui Mattson - NK:s Textilkammare

Året är 1968 och en ung Chiqui Mattson som då jobbar på NK:s textilkammare ritar ett fantastiskt vackert mönster som hon döper "Nippon". Mönstret tillhör mina favoriter och finns på min önskelista. Skrev jag igår...

I bland bara händer det men jag trodde inte att det skulle hända så här snabbt. Nu ligger ett orginaltyg av Nippon på mitt golv här hemma och jag kan fortfarande nästan inte tro att det är sant men så är det. Den andra bilden i inlägget är mitt Nippon som snälla fina Gila med bloggen Gilas Grotta köpte det till mig idag på en loppis. Tack snälla du!

Jag blev nyligen överraskad då tyget finns i nytryck hos Rosa Huset i Bolänge för den som inte vill vänta på att hitta orginaltyget som trycktes upp 1968 så finns det att köpa där i två färgställningar oc h till ett bra pris per meter. Mönstret passar perfekt att hänga som en tygfond på väggen och jag tycket att det här mönstret är strået vassare än Maija Isolas "Kaivo" som hon gjorde 1964 för Marimekko.

Ni kanske undrar hur vet man att det tyg jag hittat är ett nytryck eller ett orginal. Jo, orginalet är tryckt på 130 cm bredd och det nytryckta på 150 cm bredd så bubblorna ser lite olika ut pga bredden. Det är Almedahls som nytrycker Nippon så det kan finnas på fler ställen än Rosa Huset i Borlänge.

Nippon är det mönster som hänger längs bak i bilden (tyget som hänger längst fram i bilden har designats av Louise Fougstedt numera Louise Carling)


 

4 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    Vet du va tyget heter som ligger närmast på bilden?/T

    SvaraRadera
  2. Nu såg jag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det heter men det är Louise Fougstedt numera Carling designat.

      Radera