torsdag 11 juli 2013

Del 2 i vårt stora äventyr i nyhetsmorgon TV4

Bara för att man gjort det en gång så innebär det inte att man är mindre nervös den andra gången. Jag hade plockat picknickväskan full med plastprylar och Ikeakassen full med retroburkar i plåt. Linda hade lagt mest krut på funkisglas men hade givetvis tagit med sig blå plåtburkar.

Temat denna gång var Plast-Plåt-Funkisglas

Jag hoppas att vi dukade upp ett bord fyllt av inspiration, färg och att ni får lust att åka ut på utomhusloppisarna i sommar och göra det där fina fyndet som bara du gillar och som har det lilla extra som gör att det kittlar till lite extra i maggropen när du vet att den är din.

Linda och jag hade det så fantastiskt kul även denna gång...vi ses igen nästa torsdag igen och då är det mitt favorittema TEXTILIER...hur man nu hinner med det på 10 min när man vanligtvis kan prata om det i timmar ??

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2394498


Burkarna kom lite i skymundan här en närbild på dom jag hade med mig. Brickan med tigern på har Pat Albeck, konstnärinna och designer från England gjort även den med prästkragarna. Bukarna med de stora blommönstrena på + brickan kommer ifrån Laurids Lönborg och Lena och Al Eklund har designat mönstret . Den lilla glasunderlägget med prickarna kommer också från danska Laurids Lönborg och den som designat mönstret på den heter Conny Brozek. De röda med vita blommor kommer ifrån danska aarikka.


 

13 kommentarer:

  1. Jättetrevligt inslag i morse.Det gjorde ni bra. Längtar till nästa vecka när favoriterna kommer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Brittmari. Det här har varit en fantastisk dag på så många plan att det bara snurrar just nu :) Kram......jag längtar tills nästa vecka när textilen ska presenteras men herre jesses vad ska vi 4 pers hinna när 10 min känns som 2..:) Jag som tänkt bjuda in så många fantastiska textila designers :)

      Radera
  2. Kopierar? jajemen jag tog fram tryckpressen och satte igång direkt det tog några timmar men det var det värt....=)
    Grr ska jag behöva vakna innan klockan 10 på torsdag igen...och säg inte att jag ska titta på play..jag som inte ens har kommit längre än rullbandspelare....

    Jäklar i min låda....Carl Arne Breger fick tv tid=) nu kommer varenda kotte leta efter en Breger i gömmorna..så gott folk kolla vad ni har i källaren man vet aldrig och lasta bilen full och dra på bakluckeloppis...både ni och vi kommer att bli nöjda.
    Vem var det som sa att orange var en ful färg...ni skulle ju kunna ha en en timme retro i tv...fixa inbjudan till Li Pamp och fronta loppisvärlden.
    Bra jobbat tjejer ni skötte er utmärkt!
    Och ett gott råd till allmänheten...släng inget utan googla eller fråga någon bloggare....det kanske inte är något värdefullt men väl värt att spara på för vissa=)
    Okej då...jag erkänner att jag skriver under på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart Flak, love it :) Breger är min citrus-plast-kung och han ska eloge för vad sjutton han designade. Man kan ju prata hur länge som helst egentligen och det viktigaste av allt är ju faktiskt att inte slänga dessa saker utan kontakta oss som fortfarande uppskattar prylarna. Det är god funktionella bruksföremål i utmärkt design. Och du Li Pamp får gärna höra av sig :)

      Radera
  3. Vad fina ni var även denna gång! Kul tema då det är min svagheter både plast och plåt. Självklart måste vi ju titta på torsdag när ni har nästa inslag. Nu lär det nog bli fler som letar retroprylar efter detta inslag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad snäll du Gunilla, plåten kom ju lite i skym undan pratmässigt men alla såg ju alla vackra burkar. Det blir säkert fler som letar och i det fler som bevarar och uppskattar dessa fantastiska föremål :)

      Radera
  4. Tackar tillbaka=) ja du vet det började redan när jag var liten..gåspennan hade precis kommit så då fick man sitta där med bläck och kludda..tur att man inte var vänsterhänt...
    Ja så att därför är man en jäkel på att plita ner saker..fast idag ska alla ha en pekskärm...ja lite som tillbaka till förskolan då man satt där med kritor och ritblock.
    Så det där med datorer det är svåra grejer..nån sa något om ettor och nollor...?

    Nä tacka vet jag en hederlig gammal Facit skrivmaskin..ja en sån som detta meddelande är skrivet på, sen skickade jag det med porto till televerkets telegrambyrå och dom la in det på nätet..
    Ja tänk förr i tiden alltså innan allt annat när det fortfarande hette televerket med sina oranga bilar..Domänverket..och barnen satt i skolan och lekte med riktiga leksaker....dagens nyheter på leksaksfronten som Wiiispel där man ska stå med en mojäng i handen och spela tennis och röra på kroppen samtidigt? hmm jag känner igen detta från förr..ut med dig ungj¤ och spela boll istället..fast jag erkänner ingen absolut ingen behövde tvinga oss ut och lira boll...morsan hade problem att få in oss istället.......
    Så du ser stofilen har talat=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt och nostalgiskt! På den skola jag jobbar deltid på så är vi ute mycket och ofta och barnen älskar att sitta och spela gamla spel som monopol, schack och stratego aldrig frågar dom om att få sitta framför datorn. Jag hoppas att det hänger kvar i några år till för dom lär sig mycket i samspelet.

      Radera
  5. Vilket trevligt inslag! Och tack för att tv4 play finns så att jag som missade det kunde se det nu! På torsdag är jag bänkad! TEXTIIIIIIL!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig! Kul att så du och så många tyckt att inslaget var trevligt. Ja, textilier är ju även mitt special och man skulle kunna säga hur mycket som helst i flera timmar och visa mönster. Vi har bara max 10 min. :) men men man får vara glad för även det lilla!

      Radera
  6. hi
    tons and tablets.
    do you sell some of these items (for example the colorful laurids lonborg tins and the yellow thermometer)?
    best regards from germany
    christina :)

    SvaraRadera
  7. hi :)
    oh sorry,the first sentence means
    wonderful tins and tablets :)
    best regards christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Christina! Im sorry but this wonderful items are from my privat collection :)You can maybe find some at www.tradera.com Best Regards Maria

      Radera