måndag 22 juli 2013

Loppisprylar och textilier

Jag har haft besök från Japan och då blev det mer att gå runt på "fina designbutiker" än loppisar. Även det har sin charm men några loppisar har jag hunnit med innan besöket och efter. Här några smakprov på vad jag köpt.

I lördags hittade jag äntligen,äntligen lampan jag letat efter så länge som ska sitta i taket i sovrummet nämligen PIA Lampan designad av Tore Ahlsén/Gärsnäs. Den hängde bakom alla tyger tur för mig.



Jag har börjat planera inför nästa säsong när det gäller balkongen och tänkte plantera blommor i fina 50 tals krukor och vips började som dyka upp. Nu har jag hittat två på en vecka.



 
 
Några tyginköp har det naturligtvis också blivit och även porslin och en och annan plastpryl. På bilden nedan det härliga 70 tals tyget som jag tyvärr inte vet vem som har designat och den härliga prickiga runda lådan med lock. Den här ny men prickigt har jag svårt att motstå och nu står den i badrummet.



Det är bra när vi är fler som loppar tillsammans och denna soliga lördag så var det Erica med bloggen Mangania... som hittade denna vackra textil som Göta Trägårdh designat för Gamlestadens of Sweden till mig.



För några veckor sedan hittade jag det här tyget som Inez Svensson designade för IKEA 1986 men detta är nytrycket från 2005.


I helgen blev det tillskott i STOBO samlingen nämligen av Al Eklund som designat det här mönstret på 50 talet.

Erica har även varit supersnok två gånger på kort tid då hon sniffade upp 12 st assietter av Marianne Westman/Rörstrand i serien "My Garden". Jag ska behålla 4 stycken själv men resterande kommer till försäljning under hösten.

Det minsta fyndet från helgens loppis var den här lilla karet från ARABIA design Esteri Tomula. Titta in på bloggen kerstinkokk om ni vill se mer vackert i den här serien.

Det billigaste var den här barngaljen i plast Hokus Pokus. Fin att hänga plagg på i barnkammaren. Den kommer också till försäljning under hösten.


 

 
 
 

6 kommentarer:

  1. Mycket fint du hittat! Du har också ramlat i "kruk-träsket"...hi..hi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det har trots som det känns lite loppande blivit lite smått o gott. Jag tror det kommer att bli fint med olika 50 tals krukor i olika storlekar i nästa år. Du får ju också balkong tills nästa år som du får inreda :)

      Radera
  2. Fina fynd! Det kommer till en när man önskar hårt :)
    Nu längtar jag efter att loppa lite på hemmaplan efter att ha landat i Sthlm igen och just påbörjat första semesterveckan!

    SvaraRadera
  3. Inte undra på att vi har kul och vi ger varandra energi! Det är lätt att hitta fina saker när du är med :-D

    SvaraRadera
  4. Härliga fynd och en härlig lampa..ibland har man en himla tur..
    Hoppas ni har samma goa väder som oss!

    SvaraRadera