fredag 19 juli 2013

Vintagetextilier i TV4 nyhetsmorgon

I går visade Maria, Linda och jag vintagetextilier i TV4 nyhetsmorgon. Tiden var knapp drygt 5 minuter, vi hade önskat få visa mer och prata lite mer om både mönster och de som designat tygerna men denna gång blev det ett smakprov för ögat. Textilier är mina favoriter och stora intresse.

Det vi hann med var att bjuda på ett bord uppdukat med mönster och färger som ska hoppas inspirera att ta vara på textilier ni hittar på loppisar för det är vår fantastiska svenska textila kulturarv som ligger i lådor på loppisar, vindar och andra undangömda platser. Snälla släng inte gamla textilier vi är många som gärna hjälper till att identifiera och gärna tar hand om dom. Vet ni inte vad ni ska göra med det hör gärna av er till mig jag är en av dom :)  info@prylodesign.se

Det som jag även ville få sagt i TV igår men tar nu upp det här är att det saknas bra referenser när det gäller våra textila designers och mönster de designat och många gånger är det gamla veckotidningar eller månadsmagasin från för man idag hittar de flesta av referenserna. Om ni har framför allt Femina, Formtidiningar fr 60 - 70 talet så tar jag tacksamt emot dom mot ersättning så klart. Jag tar sedan bilder på bilderna från tidningarna och lägger ut det i mitt tyggalleri  så att alla har möjlighet att ta del av på www.prylodesign.se.

Vårt härliga äventyr på TV4 är nu över och det är nog bland dom roligaste upplevelser jag fått vara med om. Alla på TV4 är så fantastisk trevliga och positiva.

Nu blir det några veckor ledigt innan jakten på ett nytt jobb startar även det ett äventyr. Vill önska alla en underbar sommar och hoppas ni hittar riktigt fina fynd på sommarloppisarna.

Här länken till igår

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2399692

 

17 kommentarer:

  1. Fina tjejer i rutan! Kul att se.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elin! Vi hade roligt varje minut vi kom till TV4 tills att vi åkte därifrån :)Varje gång!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tänk att jag som hatade syslöjd idag man där sitter och njuter över gammalt tyg...jag ger mig fasen på att vi hade precis sånt tyg i skolan...fast jag gick ju trä och teknikslöjd..fast jag gjorde faktiskt grundläggande..så kallad obligatorisk syslöjd med läraren Karin som lyckades få mig att sy på maskin..ja vad fasen raksömmen gav ju upphov till hastighetskörning så till och med mc poliserna inte haft en chans=)
    Bra jobbat tjejer..ni är proffsiga som bara den...och loppisfynda det är en självklarhet som vi tar på största allvar....tack det samma! om sommaren och lycka till i jobbsöket....annars har ni ju en lysande framtid som loppis/antik..(jaha nu kom det där ordet igen..retro ska det vara istället för antik..det låter så mossigt....)
    retroexperter i tv så svenska folket äntligen fattar hur mycket fint som tillverkats förr...ja... efter det som vi idag kallar antikt då alltså.
    Bra jobbat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju för rolig. Jag gick en sömnadskurs med påbyggnad på tillskärarakademin här i Stockholm för några år sedan och tänkte börja sy kläder men upptäckte sedan att det tar alltför lång tid och jag som vanligtvis har gott tålamod tappade det :) Men som tur är så finns det andra som är lysande på det.
      Nu kan ni börja spana efter fina tyger till mig :)

      Jag jobbar min sista dag på skolan i slutet av augusti men vet inte varför jag är och varit så lugn sedan jag sa upp mig och inte ens tagit tag i det ännu bara berättat det lite här och var. Det ordnar sig på något sätt, drömjobbet kanske inte dyker upp på en gång och annars så får jag väl skapa det själv. Tv jobb på något sätt ja, det skulle naturligtvis vara ett drömjobb men det går nog till yngre förmågor än jag :) Men superkul har det varit!

      Radera
    2. Vi lovar att hålla ögonen öppna...på loppisar efter tyg=)...ja vad fasen jag köpte ett par utsvängda jeans på loppis...så jag kan nog jag med...

      Tänk förr i tiden alltså före allt annat..när bilarna hade galonklädsel...det var stil och finess det..och klibbade fast riktigt gutt på baksidan av låren när det var varmt ute...
      Men det höll..för nästan allt..inte konstigt att taxibilarna hade galonklädsel..oj vilket sidospår det blev..men galon är ju oxå texilrelaterat..eller=)

      Som sagt var jag tror nog att du hittar rätt inom kort..attans annars...

      Radera
    3. Toppen Tack!En Luxus vit plafondlampa också står på önskelistan :)

      Radera
  4. Trevligt men kort!!!! Det fanns ju så mycket mer på ert bord som jag hade velat se!
    Ha en fortsatt bra sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tyckte vi med. Trevlig sommar till dig med :) !

      Radera
  5. Ni var superduktiga! Så himla synd att ni inte fick längre tid i rutan med tygerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma, och visst var det synd då det fanns så mycket att säga och visa!

      Radera
  6. Härligt att se er i tv igen! Ni passar verkligen där. Många vackra tyger. Ni borde få ett eget tvprogram och visa upp mer prylar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla du är så gullig :)Det vore väl fantastiskt med ett eget program om tyger!

      Radera
  7. Underbara textilier med undetbara tjejer.kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Tråden :) kram

      Radera
  8. Ni är så himla fina och duktiga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad gullig du är Jenny!

      Radera