fredag 9 augusti 2013

Maija, Maija och Viola.

Jag har ju inte lagt ut så mycket bilder på textiler på ett tag så ni kanske undrar om jag bytt  riktning eller inte hittat något. Jag har faktiskt hittat en hel del som ligger i högar och som ska ut i webbshopen.

Jag tror nästan att jag ska vara ledig eller halvtidsarbetslös som jag blir 1 september och bara lägga krut på att jobba med Prylodesign i fyra veckor och även då söka nytt halvtidsjobb i lugn och ro.

Den senaste veckans tygfynd fick mig att blir lite yr av lycka. Nu mera kan jag tygla mina känslor när jag hittar riktiga "gobitar" vilka dom här två första för mig är. Jag var så lycklig att jag helt kom av mig att ens pruta men jag fick dom till ett bra pris.

Det första är ett mönster som heter "Villikaali" (Vildkål) som Maija Isola designade för Marimekko 1967. Jag har det även i bruna toner och i rödoranga (den sistnämna har jag som tavla). I den här blå turkosa färgställningen har jag inte sett tidigare. Jag har ju inget blått alls hemma så först tänkte jag sälja den men efter tvätt och när tyget hängde på tork på balkongen så tänkte jag "aldrig i livet jag säljer" jag får skaffa mig ett till rum istället som jag inreder blått och grönt.



Det andra tyget är Joonas även det designat av Maija Isola för Marimekko 1964. Det här mönstret känner nog många igen då det var ett av mönstret Marimekko hade men i samarbetet med H&M. I den här blå färgställningen har jag aldrig tidigare sett den.




Igår hittade jag Hassel designat av Viola Gråsten, Mölnlycke för Nordiska Kompaniet runt 1957/58 och i brun färgställning. Inget mönster av Viola jag kommer att spara för egen del utan det kommer att säljas på rätt ställe under nästa år.



 

2 kommentarer:

  1. Underbara tyger! Är så ledsen för ídag. Men ibland blir saker och ting inte som man tänker sig.vi måste ses snart! Vi messar och bestämmer ny tid.
    Kram!
    PS! Helt rätt att satsa på ditt stora intresse. Det kommer att gå jättebra!

    SvaraRadera
  2. Tack visst är dom fina! Var inte ledsen Emma tänk då kan vi att se fram emot när vi ses nästa gång :) Du vet ju hur det blev för mig sist med ögat, saker och ting händer ibland som gör att man måste ställa in. Vi kanske ses imorgon rent av :) Kram

    SvaraRadera