lördag 17 augusti 2013

Maud Fredin Fredholm

Vi var många som ville köpa Maud Fredin Fredholms textilier på Stoff och Stil när de sålde ut hennes retrotyger i Malmö, Göteborg och till sist Stockholm härom veckan. Jag var inte alls pigg denna dag men när jag fick höra att även Stockholm fått in tygerna tänkte att det här kunde jag ju inte missa. Jag fick en snäll vän att köra mig dit och utan hans hjälp så hade jag inte fixat det här. Vissa av Mauds mönster är som gjorda att sy klädesplagg av.  När jag kom hem så var jag som man kallar det "pigg som en mört". Tänk vad kul det kan vara att få handla retrotyger på Stoff och Stil. Jag fick där ett väl mottagande och mycket trevlig hjälp av Marianne som jobbar där och en annan tjej. Stort tack till er båda det var kul att träffa er och många skratt blev det och lika många åh.

Maud Fredin Fredholm var en av våra största modeikoner under 50 och 60 talet och även känd i London och Paris. Hon valde att vara sin egen under en tid då det var ovanligt med kvinnliga företagare men hon ville ha sin frihet. Hon öppnade sin första butik 1954 och sin sista kollektion gjorde hon 1995.

Först bomullstygerna:









Nu tygerna i jersey.













I morgon blir det en heldag med härliga Randiga Tråden på Formex mässan i Älvsjö och en av höjdpunkterna blir att träffa kvinnan som designade Pebbles för NK:s textilkammare  1966 - 1967 nämligen Ulla Jacobsson.

http://prylodesign.blogspot.se/2013/04/pebbles-ett-tyg-med-manga-designers.html
 

4 kommentarer:

  1. Så fint Maria, tyvärr så missade jag allt detta. Glömde helt enkelt bort att åka dit, fast jag har så nära. Det blir roligare idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det man glömmer ska man kanske inte ha :) Du har så mycket ändå! Visst hade vi kul idag! Snart ses vi igen för att gå på modevisning.

      Radera
  2. Vilka tyger=) och vilken vilja av stål..men som det heter oss kulturtokar..loppis/retrogalningar får man inte stopp på i första taget..bra att han ställde upp och klart att du blev pigg av fynden..det brukar man bli=)
    Vilken höjdpunkt att få träffa en designklassiker! ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när det gäller mig och textilier så har jag nog en vilja av stål om ingen knuffar bort mig som faktiskt händer ibland :)Träffen med Ulla var så kul och inspirerande och det blev en hel del skratt :)

      Radera