tisdag 20 augusti 2013

Ulla Jacobsson - Pebbles-Formex mässan 2013

Historien med textilmönstret Pebbles har äntligen fått ett ansikte. Jag hittade Pebbles på en loppis förra året och jag skickade en bild på mönstret till en textildesigner jag känner som hjälper mig ibland att identifiera mönster. Hon svarade ganska omgående att det är Ulla Jacobsson som designat mönstret och det för NK:s textilkammare 1966 eller 1967 när hon jobbade där och hade Astrid Sampe som chef.

När jag sedan hittar Pebbles till försäljning på Tradera ett halvår senare och då har annonsinfo att det är Astid Sampe som designat tyget och dessutom på 70 talet blir jag både paff och upprörd. Då börjar en liten cirkus för att allt ska bli rätt och för att få det rätt så var ni många på Facebook som hjälpte mig att få Tradera att ta bort annonsen och jag fick agera uppviglare (vilket inte är vad jag gör varje dag precis) men allt för textilier och för att rätt designer ska få sitt namn på verket.

Jag hade under tiden mejlkontakt med Ulla som naturligtvis också agerade. Idag designar Ulla kläder som ni kan se här www.ullajacobsson.se . I söndags fick jag och Randiga Tråden som var med mig på formex mässan i Älvsjö äntligen träffa Ulla och det var så fantastiskt kul att få träffa henne. En rolig, glad, väldigt varm och trevlig Ulla är vad jag mötte.

Ulla om du läser detta så är jag så glad att jag äntligen fick träffa dig och hoppas på återseende.

Ulla Jacobsson jobbade på NK:s Textilkammare under åren 1966 -1968 efter det så åkte hon till Interieurarkitektskolen i Köptenhamn. Pebbles finns i fyra färgställningar och är i sammet. Både Astrid Sampe men även Stig Lindberg har felaktigt fått sina sitt namn på detta mönster på Tradera.

På första bilden fina Ulla och den andra en bild på hennes vackra poncho i sköna färgställningar hon idag säljer. Sista bilden är Pebbles i den färgställningen jag har i  min samling.








 

4 kommentarer:

  1. Vilket möte Maria, vilken fantastisk kvinna. så trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var toppen och kul att jag fick dela upplevelsen med dig :)

      Radera
  2. Vilken träff...rätt stort sånt där men du dig ska man tydligen inte starta krig med=)
    Ja va fasen rätt ska vara rätt och kan man inte årtal så får man tillrättavisas och få lite information annars lär man ju sig inget.

    Bra jobbat!! ja nu kan jag ju inte K-märka dig...så då utmärker jag till kulturspanare...precis som vi andra dårar som inte kan låta bli att nysta i saker som folk skakar på huvudet åt..vi bara måste liksom=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt kul. Det som gjorde mig så upprörd var att säljaren vägrade ändra på annonsen trots att jag och även Ulla kontaktade henne men hon fortsatte att vägra. Om jag skrivit fel om något och någon kontaktar mig med rätt info så är det ju klart att jag rättar mig efter det och ändrar när tom den som designat mönstret/prylen hör av sig.

      Kulturspanare köper jag :)

      Jag har haft den stora förmånen att träffa några fantastiska textilformgivare som var verksamma och startade upp på 60 - 70 talet och de delar alla något genuint som jag blir enormt inspirerad av och varm i hjärtat av.

      Radera