söndag 29 september 2013

Barntyger vi minns från 60 och 70-talet.

Sara Axtelius men bloggen http://saax.blogspot.se/ tog saken i egna händer när inget bokförlag nappade på att ge ut en bok om textilier från 60 - 70 talet. Sara riktade in sig på barnkammartyger som jag kallar dom. Det Sara gjort är en kulturgärning av svensk textil kulturskatt där några av våra främsta och mest älskade textilformgivare finns representerade.

Arbetet med boken har tagit Sara ca. 9 månader och den är fylld av färg, mönster och lite kort information och presentation om formgivarna. Den är härlig att bläddra i och självklart var det för mig att den ska stå i min stringhylla bland övrig referenslitteratur.

Boken finns nu att köpa på www.prylodesign.se   



I slutet av boken finns bilder på okända mönster
och fina inspirationsbilder.

Självklart har Sven Fristedt en plats i boken
med alla fantastiska mönster han skapat.

Jag blev lite extra glad över att se att Suzanne
Engel fått 12 sidor i boken. Har inte varit så
bekant med henne och hennes mönster. Visst
har jag sett dem men inte vetat om att det var
hon som var "mamma" till dem.

Strax innan boken gick i tryck kontaktade Sara mig och frågade
om hon kunde ta med mig som källa till mönstret ovan.
Jag är glad att jag kunde bidra med lite hjälp.

                                        Bra jobbat Sara och jag ser fram emot en uppföljare :)
 

3 kommentarer:

  1. All dokumentation av våra designskatter är uppskattade! De hjälper oss andra med att identifiera våra fynd, för nyfiken är i alla fall jag på VAD jag hittar!!!

    SvaraRadera
  2. Visst minns man sånt..sånt finns ju på gamla bilder fast oftast i svartvitt eller möjligtvis i såndäringa...så kallad färgkort...med något förställda färger men man ser iallafall vad det är.

    SvaraRadera
  3. Den måste jag skaffa! :)

    SvaraRadera