måndag 9 september 2013

Ett vilt loppande i helgen.

I lördags bar det av till Antikmässans dag i Solnahallen med Karin Kaksmulan och utanför ringlade en lång lång kö men vi fick trevligt sällskap men bloggarna Orangeretro, Mangania du älskade och Gilas Grotta så väntan på att få komma in kändes inte så lång.

Väl inne och ca. 10 meter in på mässan såg jag något gult blinka till och dra på trissor där ligger två tyglängder av Carl Johan De Geers mönster "Dandelion" Studio Domus 1972/73. Ser lite blekt ut på bilden men är i stark gul färg. Jag samlar på Carl Johans textilmönster och jag saknade detta så det var alltså en riktigt bra start på dagen.



Nästa längre stopp var hos Åsa som jag köpte tyg av förra året med och nu blev det åter igen tygprat och av henne köpte jag ett tyg som jag länge haft på önskelistan. Jag vet inte vem som designat det här fantastiska mönstret.

Jag köpte även en läcker coasterburk från Laurids Lönborg och en droppe för peppar i plast från Nils Johan. De underbara emaljmuggarna köpte jag hos en annan säljare och hur dom stod kvar efter 1,5 timme är för mig en gåta men där stod dom och snabbt ner i påsen åkte dom. En har jag spara till mig själv de andra så få nya ägare.






På vägen mot Randiga Trådens monter träffade jag på en som alltid glad Cinna med bloggen Tusen vaser och en lika glad make bredvid sig. Visst fanns det som ni ser på bilden några tyska att köpa.

Väl framme hos min härliga tygnördväninna Brittmari med bloggen Randiga Tråden drog vi snabbt i väg och kollade in lite Marimekkotyger men dom föll mig inte in i smaken så vi drog vidare och träffade Lucia och Eli med bloggen Femtiotalsjakten. Eli ville inte vara med på bild men det ville skylten med hennes debutroman "Anna-Lisas Antik vara. Eli satt glatt och signerade sin debutroman. En bok som jag varmt kan rekommendera.




Lucia hade tagit med tyger som hon trodde skulle falla mig i smaken och hon hade naturligtvis helt rätt. Jag ser snabbt ett tyg rosa och grönt och får en liten ilning i maggropen som signalerat köp här är något speciellt. Väl hemma när jag bläddrar runt i min hög med referenstidningsklipp för att hjälpa en person med att identifiera textilier så hittar jag en bild på tyget jag på lördagen köpte av Lucia.

Jo då, magkänslan hade åter igen visat sig stämma för det är nämligen ett mönster Viola Gråsten gjorde för Mölnlycke sent 50 tal och det heter "Krasse".


Hos Lucia köpte jag även två underbara täcken i fantastiska färger och härligt mönster. Nu passade dom inte som överkast här hemma så dom kommer nog att få pryda någon annas säng.


Men ingen mässa utan Maija Isola så klart och denna dag visade hon upp sig en för mig helt okänd skepnad så jag är lite extra glad för just det här mönstret som känns är ovanligt. I stadkanten står det förutom hennes namn "Zinnia" Marikangas Maritextil Suomi-Finland.



Vi hade även en trevlig bloggfika då även Tant Emmas Bravader med mannen slöt upp och Cinna med Tusen vaser och La Momes Old Fashioned. Jag och Erica ville inte avsluta loppandet och inte heller Emma och mannen så vi tryckte in oss i en stekhet bil och åkte till Täby bakluckeloppis där det blev några fina köp.

Jag hittade för mig ett fantastiskt tyg av min stora finska mönsteridol Vuokko Eskolin Nurmesniemi och säljaren berättade att hon hade köpt tyget i New York 1968 när hon som ung flicka med väninna flyttade dit. Hon blev lika glad som jag över att tyget stannar hos mig då jag berättade om min förtjusning över fyndet och mitt samlande.

Det är ett tyg och mönster som skall ses i verkligheten inte på bild, färgställningen och det enkla men så vackra mönstret som Vuokko är så känd för att lyckas med och kvaliten går inte att fånga på bild. Mönstret heter " Rötti" för Printex/Finland.

 

Påslakan från Finlayson låg undangömda in en kasse. De ska säljas och läggas ut i webshopen under denna vecka.




Jag vill avsluta helgens loppande men en härlig figur som efter ett velande och prutande ändå fick hänga med hem trots att han är mycket större än min andra muminsamling,  Muminpappan. Enligt tidningen RETRO så ska den här vara gjord av Tove Janssons livskamrat Tuulikki Pietilä för Arabia 1990-97.



Det här var en del av mina köp från helgens loppande och fler var det men dom kanske dyker upp i andra blogginlägg. Vilken helg!


 

6 kommentarer:

  1. Vilken fyndarhelg det blev för dig! Skoj att ses som vanligt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många var ju personliga fynd inga ekonomiska fynd precis :) Jag det var skoj att ses igen och kul att vi var så många där.

      Radera
  2. Så mycket fint du hittade, det var så mycket folk, jättekul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en hel del händerna fulla så Erica fick skjutsa hem mig :)Hoppas du sålde bra!

      Radera
  3. Trevligt att träffas! Hör gärna av dig om du fick bort färgen på Stobotyget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättetrevligt att träffa dig :) Tyvärr så gick inte färgen bort men jag ska ha det som referenstyg så jag använder det trots färgen. Ska lägga ut mönstret här snart.

      Radera